door: Peggy Saman, .www.thuiscarrierecoach.com
Om echt succesvol te zijn in al je ondernemingen, heb je 1 ding nodig. Succesvolle mensen zijn hier erg bedreven in en blijven ook niet lang dralen, kiezen, uitstellen of wat dan ook. Zij willen vooruit, zij willen beter. En als je eenmaal deze kwaliteit beheerst levert het meteen een hele reeks andere effecten op, die ook niet mis zijn.
Laten we eerst eens kijken hoe een mens eigenlijk in elkaar steekt. Vanuit mijn eigen ervaring, hoe ik zelf reageer op externe zaken, en vanuit de kennis die ik opdoe in mijn praktijk, kan ik een aantal terugkerende patronen opnoemen die ons tegen houden om te komen waar we willen zijn.
Als ik cliënten begeleid, gaat de loopbaancoaching niet alleen maar over welke vaardigheden ze hebben en welke beroepen hun interesse trekken. Het draait heel vaak om hen als persoon en hun valkuilen en uiteraard kwaliteiten. Je kwaliteiten weten is een erg goede zaak. Je kunt ze inzetten wanneer nodig en zij behoren tot je natuurlijke talenten. Dat maakt dat je bepaalde dingen met weinig inspanning voor elkaar krijgt. Minstens zo belangrijk zijn je valkuilen, hetgeen je tegenhoudt om te groeien en te bloeien.
In de coachingsgesprekken hebben we het dan ook vaak over de cliënt als persoon: hoe denkt ze over bepaalde zaken en wat zijn haar overtuigingen. Dit maakt dat ze inzicht krijgt in haar denkpatroon en dat geeft mij een goed beeld hoe ze staat in het leven. Ik zie waar ze vooruit glijdt m.b.v. haar kwaliteiten en overtuigingen en ik zie waar ze tegenaan loopt door haar valkuilen en overtuigingen. Overtuigingen noem je ook wel conditioneringen. Je hebt positieve en minder positieve overtuigingen.
Een van de grootste struikelblokken, die we ervaren en ons vaak niet bewust van zijn is het mechanisme van denken en (negatieve) conditioneringen. Op het moment dat je dit mechanisme uitschakelt lopen de dingen een stuk makkelijker. Je bent namelijk fris en je staat open voor hetgeen er gebeurt.
Laat ik het toelichten met een voorbeeld.
Stel je bent eigen ondernemer en je dient voor je eigen zaak marketing te doen. Je hebt een prachtig marketing plan, helemaal geschreven op maat en het past precies bij je bedrijf. Je weet als je dit plan gaat uitvoeren, je succesvol zult zijn en wellicht over 6-8 maanden voldoende klanten zult hebben. Het enige dat je hoeft te doen is het plan te volgen en uit te voeren. Maar dan komt het.
Je doet wellicht 2, 3, 4 dingen die op het plan staan en dan wordt het zwaar. Je gaat smoesjes verzinnen, je denkt bij jezelf “ik doe het morgen wel, ik heb nu geen zin, ander dingen zijn nu belangrijker, hoe zal ik het aanpakken, kan ik het beter zus doen of zo, eerst even inlichtingen vragen hoe de ander het doet”. En voor je het weet ben je 6 maanden verder en heb je weinig tot geen klanten. Als je het plan gewoon had uitgevoerd, dan was er niks aan de hand en kon je de vruchten plukken 8 maanden later.
Wat is er nou eigenlijk gebeurd?
Wij mensen zijn zo gemaakt dat we het vermogen hebben om te kunnen denken en om informatie op te slaan. Dat is een grootgoed maar kan, als je er te extreem mee om gaat, tegen je werken. Voor ons is het zo normaal om elke seconde te denken dat we het niet eens meer in de gaten hebben. Dus het gaat onbewust. We leven ook in een samenleving waar rationaliteit belangrijk is.
In de situatie hierboven begon het verhaal goed. Je hebt je hersenen laten kraken om te komen tot een goed marketingplan. Je hebt hier je creatieve manier van denken goed gebruikt. Je hebt aandacht gegeven aan een plan van aanpak en keuzes gemaakt. In dit stadium van creatie kunnen sommige mensen te lang stil blijven staan bij het plan. Zij komen dan in de fase van ‘analysis paralysis’. Een engelse term, die inhoudt dat je teveel aan het uitdenken bent en door te veel analyseren, stel je actie uit; je raakt verlamd (paralysis).
De volgende stap is het uitvoeren van het plan. Succesvolle mensen zijn mensen in actie. Ze hebben uitgedacht hoe ze iets willen aanpakken en voeren het uit. Zo simpel is het.
Maar voor de denkers onder ons werkt het niet zo in de praktijk. We gaan bij elke stap, die we dienen uit te voeren, ons afvragen of dit wel de juiste aanpak is. We krijgen last van onze conditioneringen en maken onszelf bepaalde dingen wijs: “ik heb nu geen zin, dit is geen goed plan, ik kan het niet, ik voel me nu niet goed genoeg om dit te doen etc.” Conditioneringen en nieuwe gedachten wisselen elkaar af.
In principe is het in de fase van uitvoeren, geen zaak meer om dingen uit te denken. Deze fase heb je al gehad. Het plan ligt er en uitvoeren is het enige dat nog nodig is.
Hoe voorkom je dit probleem?
In eerste instantie zou ik zeggen: denk minder, geef minder ruimte aan je gedachten en overtuigingen. Gedachten zijn alleen vruchtbaar in het creatieve proces. Daarna is de essentie actie.
Wellicht kunnen deze punten je verder helpen om succesvol te zijn in al je ondernemingen.
- In het creatieve proces van het plan schrijven, geef je jezelf een tijdslimiet. Genoeg is genoeg.
- Hou je aandacht bij het uitvoeren van het plan. Als je gedachten hebt , die nog van pas kunnen komen, dan schrijf je ze op. Je gaat dan gewoon verder met het uitvoeren van het plan.
- Tussen je gedachten zit er een pauze. Observeer je gedachten. Je zult merken wat er allemaal door je hoofd gaat binnen een zeer korte tijd. Merk ook de pauzes op. Maak deze pauzes langer, door de pauze vast te houden.
- Als een conditionering of gedachte door je hoofd schiet: “ik heb geen zin, ik ben moe, ik kan het niet.” Zeg dan: “Niet nu”.
- Las evaluatie momenten op. Dit zijn de momenten waarop je alles kunt overdenken. Hoe gaat de uitvoering van het plan? Dien ik bij te sturen? Wat werkt wel/niet? Dit is ook het moment om de gedachten, die je hebt opgeschreven, eventueel in te passen in het plan.
Veel van deze punten heb ik zelf ervaren en geleerd door de meditatie, die ik doe. Deze vorm heet Sahaja Yoga en is o.a. gebaseerd op gedachteloosheid. Voor meer info kun je kijken op de website:www.sahajayoga.nl.
Ik wens je veel succes bij al je ondernemingen en als je er zelf niet uitkomt, laat het dan weten.