Kan ik gebruikmaken van een headhunter?

door: Peggy Saman, www.thuiscarrierecoach.com.

Als je op zoek bent naar een andere baan zijn er verschillende manieren om dit aan te pakken. Een van de mogelijkheden waar je gebruik van kunt maken zijn headhunters. Het gebruik van een headhunter, of koppensnellers in het Nederlands, is niet voor iedereen weggelegd.

Headhunters zijn gespecialiseerde recruiters, die er een sport van maken werknemers in hoge posities met heel specifieke en specialistische kennis op te sporen. Veelal gaat het hier om managers met een bepaalde branchekennis of andersoortige beroepen, die echte vakkennis met zich meebrengen.

Headhunters gaan vooral op zoek naar de meest succesvolle specialisten of managers in bedrijven. Deze specialisten worden vervolgens benaderd vaak weggekaapt bij hun huidige werkgevers. Om het wegkapen voor elkaar te krijgen, is het aas van de headhunter het aanbieden van een aantrekkelijk salaris.

Headhunters gaan werkelijk tot het uiterste om ‘de juiste man op de juiste plek’ te krijgen. Veel verder dan de gewone recruitmentbureaus of uitzendbureaus. Daarbij maken ze dankbaar gebruik van hun eigen specialistische marktkennis en hun, over het algemeen groot, sociale netwerk.

Daar waar de meeste recruiters een advertentie plaatsen, graven headhunters dieper en weten zij daardoor alles over het werkverleden, de opleiding en achtergrond van een kandidaat. Bovendien hebben zij zich uitgebreid verdiept in een bedrijf, branche of sector. Dit alles, in combinatie met een goede database en een zeer geordende manier van werken, verzekert hen van succes.

Hoe krapper de markt, hoe meer bedrijven zich aanmelden bij headhuntersbureaus, om er zeker van te zijn dat zij die ene specialist of perfecte manager in huis krijgen.

De meeste headhunters plaatsen geen tientallen mensen per jaar, maar slechts een enkeling per maand. Hun aanpak is van dien aard, dat ze niet alleen veel tijd kwijt zijn, maar daardoor ook 20-30 % van het jaarsalaris kunnen vragen voor het vinden van 1 specialist.

 

Is het raadzaam voor de specialist, die graag ergens anders heen wil, te wachten tot hij/zij geheadhund wordt? Dat is niet nodig. Je kunt jezelf uiteraard ook aanbieden door op zoek te gaan naar bureaus die zich hebben gespecialiseerd in jouw vakgebied. Denk hierbij aan de financiële branche, ICT of de creatieve beroepen. In principe heeft het benaderen van een headhunter alleen zin, als je dus specialistische kennis bezit of een managementpositie in een bedrijf bekleedt.

Headhunters zoeken vaak mensen voor een zelfde positie elders en meestal in dezelfde branche. De zogeheten ‘carrièreswitchers’ hoeven niet aan te kloppen bij een headhunter.

Het is sterk aan te raden alle referenties up to date te hebben. Referenties en opleidingsverleden wordt over het algemeen gecheckt.

Headhunters maken goed gebruik van het CV en andere documenten, waaruit blijkt dat ze te maken hebben met een specialist of branche specifieke manager. In deze documenten is het van belang zakelijk behaalde resultaten en successen te noemen en te onderstrepen.

Als een headhunter op jou afstapt, betekent het dat er een concrete vacature ligt. Andersom kan het even duren, voordat je iets hoort van een headhunter, want jij bent tenslotte op hem/haar afgestapt. Dit houdt in dat de headhunter nu even geen functie voor je heeft. Het betekent niet dat hij/zij niet geïnteresseerd is. Hoogst waarschijnlijk houden ze je CV vast en op het moment, dat de juiste positie zich aan dient, weten ze je te vinden. Precies volgens het credo ‘De juiste man op de juiste plek’.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.