door: Peggy Saman, www.thuiscarrierecoach.com.
Je kent het gevoel wel van ontzettend veel op je bordje hebben liggen en langzamerhand de controle kwijt te raken over je leven. Frustrerend! En vooral vermoeiend niet te vergeten! In dit soort situaties doe je er beter aan om even op de pauze knop te drukken. Even niet en ook even laten bezinken wat er eigenlijk allemaal ligt en of jij dat echt wel allemaal hoeft te doen.
Je haalt even een lekker kopje thee voor jezelf. Even bewegen en diep ademhalen en je gaat dan analyseren wat die chaos eigenlijk allemaal inhoudt.
Je haalt even een lekker kopje thee voor jezelf. Even bewegen en diep ademhalen en je gaat dan analyseren wat die chaos eigenlijk allemaal inhoudt.
1. Wat is echt belangrijk? Wat heeft prioriteit. Is het document A of B? Of toch eerst even dat telefoontje plegen? Welke taak schept meer ruimte als je deze hebt afgerond?
2. Maak een lijstje van de dingen die moeten gebeuren, zodat je een overzicht krijgt van het werk dat er ligt. Vink het lijstje af, zodra je de taak hebt volbracht.
3. Niet denken, maar doen. De denkers onder ons weten maar al te goed dat ze kunnen blijven hangen in die voorbereidingsfase. Een goede voorbereiding is inderdaad het halve werk, maar niet als je een perfectionist bent. Vooral als je het druk hebt, kun je beter zuinig met je tijd omgaan. Weet wat er dient te gebeuren en doe het.
4. Wordt het je teveel? Laat de boel, de boel en ga even iets leuks doen. Verlaat je huis/werkplek en ga iets doen waar je van geniet dat even niets te maken heeft met de taken die er liggen. Er gaat heus niemand dood omdat je je taken niet afhebt.
5. Vraag uitstel. Is er een deadline waar je onmogelijk aan kunt voldoen? Raadpleeg je agenda en pluk een dag en tijdstip waarop je meer tijd en ruimte hebt. Overleg natuurlijk wel even met diegene, die afhankelijk is van jouw werk.
6. Vaak wordt gezegd doe eerst de taken, die je het moeilijkst vindt en doe dan die, die je makkelijk afgaan. Zelf heb ik een andere opinie: start vanuit energie. En dus doe je van de taken die gedaan moeten worden, de leuke en de makkelijke. Dit geeft een fijne en energievolle start.
7. Hou het simpel. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Omdat het niet je stijl is, je aard is? Omdat anderen dat van je verwachten? Omdat je anders zelf teleurgesteld raakt over je eigen kunnen? Iedereen heeft er baat bij als je het simpel houdt, inclusief jijzelf.
8. Soms maken we ons ook druk over bepaalde werkzaamheden, hetgeen de werkstress bevordert. Welke gedachten komen in je op, die de druk verhogen? Is dit realistisch? Heb je er wat aan? Is deze gedachte belangrijk genoeg om hier je aandacht aan te geven? Schrijf ze eens op en zodra ze in je opkomen, zeg je: STOP! Kijk wat het je oplevert.
9. Zorg voor een opgeruimd bureau. Laat op je bureaublad maar 1 taak tegelijkertijd liggen. De rest waar je op dat moment niet mee bezig bent, kan op je todostapeltje. Berg het dossier/de map of wat het ook is op, als je ermee klaar bent.
10. Analyseer je dag. Wat zijn werkjes waar je te lang aanzit? Heb je ook treuzelmomenten, die je effectiever zou kunnen indelen? Hoe zit het met momenten/situaties waarop je beter functioneert: ochtend/middag/avond, met muziek zonder muziek. Welke taken kosten meer tijd/energie en zou je naar gelang je concentratieniveau anders kunnen indelen? Ik ben b.v. een ochtendmens en kan derhalve beter de taken, die meer concentratie vergen, s morgens afhandelen.
2. Maak een lijstje van de dingen die moeten gebeuren, zodat je een overzicht krijgt van het werk dat er ligt. Vink het lijstje af, zodra je de taak hebt volbracht.
3. Niet denken, maar doen. De denkers onder ons weten maar al te goed dat ze kunnen blijven hangen in die voorbereidingsfase. Een goede voorbereiding is inderdaad het halve werk, maar niet als je een perfectionist bent. Vooral als je het druk hebt, kun je beter zuinig met je tijd omgaan. Weet wat er dient te gebeuren en doe het.
4. Wordt het je teveel? Laat de boel, de boel en ga even iets leuks doen. Verlaat je huis/werkplek en ga iets doen waar je van geniet dat even niets te maken heeft met de taken die er liggen. Er gaat heus niemand dood omdat je je taken niet afhebt.
5. Vraag uitstel. Is er een deadline waar je onmogelijk aan kunt voldoen? Raadpleeg je agenda en pluk een dag en tijdstip waarop je meer tijd en ruimte hebt. Overleg natuurlijk wel even met diegene, die afhankelijk is van jouw werk.
6. Vaak wordt gezegd doe eerst de taken, die je het moeilijkst vindt en doe dan die, die je makkelijk afgaan. Zelf heb ik een andere opinie: start vanuit energie. En dus doe je van de taken die gedaan moeten worden, de leuke en de makkelijke. Dit geeft een fijne en energievolle start.
7. Hou het simpel. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Omdat het niet je stijl is, je aard is? Omdat anderen dat van je verwachten? Omdat je anders zelf teleurgesteld raakt over je eigen kunnen? Iedereen heeft er baat bij als je het simpel houdt, inclusief jijzelf.
8. Soms maken we ons ook druk over bepaalde werkzaamheden, hetgeen de werkstress bevordert. Welke gedachten komen in je op, die de druk verhogen? Is dit realistisch? Heb je er wat aan? Is deze gedachte belangrijk genoeg om hier je aandacht aan te geven? Schrijf ze eens op en zodra ze in je opkomen, zeg je: STOP! Kijk wat het je oplevert.
9. Zorg voor een opgeruimd bureau. Laat op je bureaublad maar 1 taak tegelijkertijd liggen. De rest waar je op dat moment niet mee bezig bent, kan op je todostapeltje. Berg het dossier/de map of wat het ook is op, als je ermee klaar bent.
10. Analyseer je dag. Wat zijn werkjes waar je te lang aanzit? Heb je ook treuzelmomenten, die je effectiever zou kunnen indelen? Hoe zit het met momenten/situaties waarop je beter functioneert: ochtend/middag/avond, met muziek zonder muziek. Welke taken kosten meer tijd/energie en zou je naar gelang je concentratieniveau anders kunnen indelen? Ik ben b.v. een ochtendmens en kan derhalve beter de taken, die meer concentratie vergen, s morgens afhandelen.
Zo heb je hopelijk wat ideeën hoe je wat meer rust en orde kunt krijgen als je even het gevoel hebt dat het leven door je vingers glipt.
Tip: Kies een van deze ideeën en ga ermee aan de slag. Succes!