Het team achter het wereldwijde succes van The Da Vinci Code is terug met de langverwachte film Angels & Demons – Het Bernini Mysterie, een verhaal gebaseerd op de bestseller van Dan Brown. Tom Hanks speelt opnieuw de rol van Robert Langdon, hoogleraar religieuze symboliek aan de universiteit van Harvard. Ook nu wordt hij weer geconfronteerd met eeuwenoude machten die nergens voor terugdeinzen, zelfs niet voor moord, om hun doel te bereiken.
Wanneer Langdon erachter komt dat een eeuwenoud geheim broederschap bekend als de Illuminati, de machtigste ondergrondse organisatie uit de geschiedenis, weer actief is geworden, wordt hij geconfronteerd met een dreiging die de ondergang kan betekenen van de aartsvijand van deze geheime organisatie: de katholieke kerk.
Tom Hanks is een van de meeste geliefde en succesvolle Amerikaanse filmsterren. Hij won Oscars voor Beste Acteur in 1993 en 1994 en is de derde meest succesvolle acteur als het op box office opbrengsten aankomt.
Q: De trailer zit vol actie, zijn er veel actiescènes in de film?
Tom Hanks: Ja, toch wel, maar er zijn geen vuistgevechten. Het is niet dat Langdon een machinegeweer vastpakt. Hij schiet wel met een pistool, maar dat is om een venster te breken. Dat is al. Er is een klok die tikt in deze film, niet alleen de bom uit anti-stof die kan ontploffen, maar ook de pausverkiezing die aan de gang is. Robert Langdon moet de reeks van Illuminati-moorden stoppen voordat de verkiezing gebeurt, want als hij dat niet doet is de verkiezing gekaapt. Als dat mogelijk is, betekent het dat de onschuld van de status quo, wat kan opgevat worden als iets goed of iets slecht, voor altijd verloren zal zijn. Er is een geweldige zin wanneer Langdon het Vaticaan binnenstapt als tegenstander en zegt: “Jullie beginnen niet met jullie heilige zee gedoe en ik begin niet over de Priorij van Sion.” Het is het argument van een gentleman. Maar hij zegt ook: “Kijk, ik bestudeer geen symbolen, omdat ik denk dat ze niet belangrijk zijn. Dat zijn ze wel in hoe ze een teken achterlaten in ons leven en in de samenleving. Ik hoop gewoon dat ik kan helpen”. Het is rechtdoorzee en hij kan er mee verder.
Q: In het boek is jouw personage nogal romantisch met Vittoria (Ayelet Zurer), is dat ook het geval in de film?
Tom Hanks: Eigenlijk, als er enige romantiek is, is het diepverborgen in hun verlangen om te verkomen dat een kardinaal vermoord wordt. Er is niet veel tijd om tot rust te komen voordat de paus wordt verkozen. Omdat Dan Brown Langdon creëerde met “Het Bernini Mysterie” had hij meer tijd om uit de bocht te gaan over wie hij was. Tegen de tijd dat hij aan “De Da Vinci Code” kwam, was er geen tijd voor geintjes meer. Nu, omdat dit de tweede film is, het tweede verhaal van Langdon, hadden we geen tijd meer om de romantische aantrekkingskracht te verkennen die er zou kunnen zijn tussen een heel gezonde en sterke Robert Langdon en de aantrekkelijke Vittoria Vetra. Ik wil er van uitgaan dat ze op het einde van de film misschien een espresso of een glas wijn gaan drinken in het Hassler Hill Hotel, bovenaan de Spaanse trappen, of misschien een kleinere plek buiten Rome, maar dat krijg je niet te zien.
Q: Ron Howard praatte over een grotere artistieke vrijheid in deze film. Denk je dat dit ook klopt voor jouw interpretatie van het Robert Langdon personage?
Tom Hanks: Wel, omdat dit de tweede film is, hadden we inderdaad die kans. Er zijn een heleboel afleidingen in dit boek. Er was geen Google toen Dan Brown het schreef. Hij schreef over de verkiezing van de paus als een gebeurtenis waarbij er drie TV trucks voor het Vaticaan stonden en waar niemand iets om gaf. Maar we weten allemaal dat wanneer de paus sterft en er een nieuwe komt, dat er een mediacircus volgt. Alle netwerken sturen hun topjournalisten naar Rome om in een box met uitzicht op het Sint-Pietersplein het event te verslagen. Dus hij was eerlijk gezegd gewoon onnauwkeurig, want toen hij er over schreef was er al zo lang geen paus verkozen dat het vergeten was wat een groot verhaal het zou zijn. We hebben er niet teveel vrijheid in genomen, maar om het aan te passen aan ons gezond verstand van nu moesten er simpelweg veel dingen veranderd worden.
Q: CERN, het grootste laboratorium voor deeltjesfysica in de wereld, is ook een belangrijke locatie in het verhaal. Was jouw mentale beeld ervan anders dan de realiteit?
Tom Hanks: Wel, het is gewoon het meest ongelooflijke dat ik ooit gezien. Het is niet zo verschillend van wanneer je naar NASA in Cape Canaveral of Cape Kennedy gaat en je ziet een hoop lelijke kantoorgebouwen en onkruid, maar wanneer je binnenkomt, zie je de orbiter, het ruimtetuig, dat eigenlijk is aangekoppeld aan de krachtbronnen en het is allemaal klaar om te vertrekken. Dat is een formidabele menselijke verwezenlijking. Toen we de ATLAS versneller zagen – de volledige afmeting was intimiderend. Ik weet niet hoe ingewikkeld de deeltjesversneller moest zijn, maar het is vast en zeker ingewikkelder dan men zou denken. En dan komt er nog een bij dat je drie verdiepingen hoog staat, honderd of veertig meter onder de grond – het kan niet anders dan er op terug te kijken en te zeggen dat we machtige mensen. We zijn verbazingwekkende wezens als we dit al kunnen voorstellen, laat staan het bouwen ervan. Ik zou graag terugkomen en hen helpen op de knop drukken om het terug online te krijgen. Gewoon om te zien wat er gebeurt.
Q: Het verhaal van Angels & Demons: Het Bernini Mysterie geeft een goed inzicht over CERN en wetenschappelijke theorieën. Denk je dat er een reden voor strenge beveiliging van het instituut en haar werk nodig is?
Tom Hanks: De realiteit is dat er niet veel beveiligin rond CERN is in het algemeen, omdat er niks te stelen is, zelfs geen geheim dat ze kunnen meenemen. Als iemand naar CERN zou komen en proberen weg te lopen met wat CERN hier ontwikkelt heeft, dan zouden ze nog altijd 450 miljard dollar nodig hebben om terug te gaan en een deeltjesversneller tegen lichtsnelheid te bouwen. Dat gezegd zijnde, als we in de film iets kunnen meegeven over wat er in CERN gebeurd en realiseren dat er iets geweldig kan uitkomen, denk ik dat de kracht van films substantieel is. Vergeet niet hoe cool een film iets gewoon kan voorstellen.
Q: Is ere en kans dat we in de toekomst een film kunnen zien, geregisseerd door Tom Hanks met Ron Howard als acteur?
Tom Hanks: I denk niet dat Ron acteur wilt zijn. En ik ben er niet zeker van of ik regisseur zou willen zijn. Het is hard werken. Als regisseur ben ik nog steeds student. Ik weet niet hoe ik instinctief aan het proces van een film maken moet beginnen, want je moet zoveel meer communiceren. Je moet een cheerleader en een takenmeester kunnen zijn. Ik moet dat niet doen als acteur. Maar als ik Ron Howard zou moeten regisseren, ik zou hem elke dag door een hel laten gaan. Ik zou zoveel van hem eisen. We zouden niet stoppen tot hij de schreeuwend verlaat. Huilend!