De laatste jaren doen elektrische auto’s het goed. De overheid stimuleert elektrisch rijden door minder belasting en bijtelling te rekenen voor hybride en elektrische auto’s. Maar is dat wel echt beter voor het milieu? Kunnen we niet beter onze oude auto op rijden? Want een nieuwe auto produceren geeft ook behoorlijk wat CO2 uitstoot. Auto en milieu zijn geen vrienden, maar laat je goed informeren als je het zo goed mogelijk wilt doen!
Kosten en milieubelasting
Veel mensen kijken vooral naar de kosten van autorijden. Wat kost de aanschaf, hoeveel brandstof verbruikt de auto per kilometer, hoe duur is de autoverzekering en wat is de hoogte van de wegenbelasting? Dit zijn afwegingen die iedereen kent. Maar de laatste jaren zijn we ons meer bewust van de impact op het milieu. Dat is de reden dat er steeds meer elektrische auto’s verkocht worden. Maar we kijken alleen naar de kilometers die we maken. Welke impact heeft het rijden van een kilometer? Een elektrische auto heeft ongeveer de helft van de CO2 uitstoot van een auto op benzine. Maar de productie van een elektrische auto heeft een grotere impact op het milieu dan een benzineauto. En dat moeten we eigenlijk ook meerekenen. Babette Porcelijn rekende het uit en deelt het met ons in haar boek ‘De verborgen Impact’.
Auto en milieu, wat moeten we kiezen?
Babette zocht uit dat 80% van alle autoritten in Nederland korter zijn dan 5 kilometer. Die kunnen we natuurlijk het beste op de fiets doen! En veel mensen gebruiken ook OV om van A naar B te komen. Zeker in de Randstad is dat vaak ook een snellere optie, omdat je dan de files vermijdt. Veel goedkoper is het vaak niet eens. En dat zou eigenlijk moeten veranderen. Want OV geeft wel echt veel minder belasting voor het milieu per gemaakte reis per persoon. Ook het oprijden van een bestaande auto of het kopen van een occasion is beter voor het milieu dan het kopen van een nieuwe auto. Het productie proces van een auto geeft een milieubelasting, die vergelijkbaar is met het brandstof verbruik van vijf jaar voor diezelfde auto. Je kunt dus vijf jaar rijden in een oude auto, voordat je het milieu meer gaat belasten dan iemand die een nieuwe elektrische auto koopt. Dat is nogal schokkend nieuws!
Productie en recycling
Uit onderzoek dat Toyota liet uitvoeren in 2004, bleek dat de CO2-uitstoot van een auto gedurende de gehele levensduur voor bijna 30% ontstaat tijdens de fabricatie en het transport naar de dealer. Dat geldt dus ook voor milieuvriendelijke auto’s. Die door de productie van de batterij of dubbele motor, meer energie kosten dan benzine auto’s. Langer doorrijden met een oude auto compenseert dus veel meer dan we dachten. Want een nieuwe auto produceren is vervuilender dan het rijden van de auto zelf. Lees meer over Babette Porcelijn’s bevindingen op bedrock.nl.
Overige bronnen: Wired.com, Toyota