door: Femke Leeflang.
Het is de formule van BrandDating, de datingsite die onlangs online ging. Matching op merkvoorkeur en -afkeur. Het idee stamt uit 1999, maar de eerste site werd na een jaar niet meer onderhouden. Bedenker Roel Mos is inmiddels voor zichzelf begonnen en heeft de site nieuw leven ingeblazen, mede omdat mensen hem er al die jaren maar over bleven mailen.
Op het eerste gezicht lijkt het misschien wat oppervlakkig, maar zeg nu eerlijk: zou jij je ideale man goed kunnen omschrijven? Waar let jij op? Ik denk dat deze ogenschijnlijk irrelevante omschrijving aan de hand van merken wel eens heel veel kan zeggen over een persoon.
In een wereld waarin marketing de sponsor is van bijna alle publieke communicatie, is het niet vreemd dat we onszelf vrij goed kunnen omschrijven aan de hand van merken. Merken zijn namelijk ook persoonlijkheden, met karakteristieken waar wij ons mee kunnen identificeren, die wij onszelf aanmeten, of juist niet. Als een vrouw tegen mij zou zeggen dat ze liefst een Apple computer gebruikt en verslaafd is aan Liga Milkbreak, dan zegt mij dat meer over haar dan wanneer ze zegt dat van uitgaan houdt en lekker eten. Het maakt BrandDating een vernuftige en originele datingsite.