Webshop starten vanuit huis? Ideaal voor moeders!

webshop starten vanuit huis

Wil jij een webshop starten vanuit huis? Dat is ideaal voor moeders, die werk en kinderen willen combineren. Het is relatief eenvoudig om te beginnen, maar je moet wel een aantal dingen goed voorbereiden om er een succes van te kunnen maken. En het is hard werken. Zeker als je het combineert met kleine kinderen. Ik heb zelf korte tijd een webshop gehad en werk al jaren met andere webshops samen. Ik spreek deze webshop eigenaren regelmatig en hoor vaak waar ze tegenaan lopen. Hoe word je zichtbaar en trek je bezoekers? Hoe maak je van bezoekers kopers? En hoe handel je het verkoop proces volledig af?

Webshop starten begint bij een goed idee

Loop je met een goed idee voor een webshop? Heb je een gat in de markt gevonden? Of ga je spullen verkopen, waarvan je weet dat anderen hier ook goed mee verkopen? Het is belangrijk om eerst een goed plan te maken. Welke producten? Hoe liggen die in de markt? En wat zijn je concurrenten. Het voordeel van een heel nieuw product is dat je geen concurrenten hebt. Het nadeel is dat je misschien kopers nog moet uitleggen dat ze het product nodig hebben. Dus je markt is nog erg klein.  

Wat ga je verkopen? En waar moet je allemaal aan denken?

Als je weet wat je gaat verkopen, kan je een plan gaan maken. Waar moet je dan allemaal aan denken? Dit zijn handige vragen om jezelf te stellen:

  • Wat wil ik gaan verkopen?
  • Hoe ziet mijn doelgroep eruit?
  • Op welke manier kan ik me onderscheiden?
  • Hoe ziet een goede website eruit?
  • Hoe verpak en verstuur ik de producten?
  • Wel of niet webshop starten?

Wat wil ik gaan verkopen?

Misschien weet je allang wat je wil gaan verkopen. Bij veel ondernemers begint het daarmee. Soms is het ook zo dat je al weet dat je een webshop wil beginnen, maar weet je juist nog niet goed welke producten het gaan worden. Wil je maar 1 product verkopen en daar specialist in worden? Of wil je een assortiment hebben? Je kan sowieso klein beginnen en later groeien. Het inkopen van voorraad is de duurste investering in je bedrijf. Dus weloverwogen starten is een goed idee.  

Hoe ziet mijn doelgroep eruit?

Je doelgroep zijn alle mensen die misschien ooit jouw product zouden willen kopen. Jouw product verbetert op de een of andere manier het leven van jouw doelgroep. Soms weten zij dat alleen nog niet. Het is goed om je in te leven in je doelgroep. Maak een omschrijving van je meest ideale klant en leer deze fictieve persoon goed kennen. Zo kan je makkelijker de juiste verhalen vertellen om deze mensen te bereiken en overtuigen. Deel die verhalen en tips via social media. En verzamel zoveel mogelijk volgers, die echt geïnteresseerd zijn in jou en jouw verhaal.

 Op welke manier kan ik me onderscheiden?

Hoe kan ik me onderscheiden als ondernemer

Er zijn alleen al in Nederland bijna 70.000 online winkels. Je moet dus behoorlijk je best doen om op te vallen tussen zoveel online ondernemers. Het is belangrijk om te weten wat er al bestaat in jouw markt. Doe een concurrenten onderzoek. Kijk hoe anderen het doen en doe het zelf net iets anders. Je hebt vast ideeën over hoe het beter kan. Over de manier waarop jij contact met klanten onderhoudt en een slimme manier van marketing. Als mensen je eenmaal goed kennen, kopen ze liever bij jou. Dus laat jezelf ook zien. Daarmee onderscheid je jezelf heel eenvoudig. Hoe jij jezelf en je zaak laat zien, wordt onderdeel van je identiteit.


LEES OOK: Starten met ondernemen: 10 belangrijke stappen


Hoe ziet een goede website eruit?

De meeste startende ondernemers hebben wel ideeën over het uiterlijk van hun website. Je wil dat het er mooi uitziet, maar een website die technisch goed in orde is werkt het allerbeste. Zonder die techniek word je niet gevonden en ziet niemand je mooie website. Maak een goed ontwerp en zorg dat je site aan alle technische SEO eisen voldoet. Waar moet je allemaal op letten als je een website laat bouwen? Ik schreef er een e-book over; ‘Technische SEO, eenvoudig uitgelegd: De ultieme beginners gids voor vindbaarheid in Google’. Je kunt deze HIER gratis downloaden. Naast de techniek is het ook belangrijk dat je leert schrijven voor vindbaarheid online. Dat heet SEO schrijven. Verdiep je daar goed in om je succes te vergroten!

Hoe verpak en verstuur ik de producten?

Er zijn veel verschillende verzendverpakkingen, daarom is het goed om aandacht te besteden aan het kiezen van de juiste verpakkingen voor jouw producten. Je wil dat de producten heel aankomen bij de klant. En misschien wil je ook letten op duurzaamheid. Dat is ook voor steeds meer consumenten belangrijk. Naast de inkoop van je producten, gaan de kosten van de verpakking en de frankering van jouw winst af. Dus prijs is ook een belangrijke factor in jouw beslissingsproces. Je verpakking moet ook aansluiten bij de identiteit van jouw bedrijf. Moet het hip zijn? Duurzaam of luxe? Kijk ook welke manier van verzenden het beste past bij jouw zaak. Op de elektrische fiets? Of zijn DHL en PostNL jouw favoriet?

Wel of niet webshop starten? Maak eerst een rekensom

Misschien wil je een online babywinkel starten, een catering opzetten of bijzondere producten importeren uit verre landen. Het maakt niet uit welk soort onderneming je wil starten. Het is altijd belangrijk om vooraf een rekensom te maken. Heb je alles op een rijtje? Inkoop, website, verzendkosten? Dan is het tijd om te rekenen. Welke kosten moet je maken om te starten? En hoeveel kan je verdienen? Hoe lang gaat het duren om de opstartkosten terug te verdienen? En maak een prognose voor het aantal verkopen dat je denkt te doen. Hoeveel moet je minimaal verdienen om rond te komen? En is dat realistisch? Natuurlijk betekent ondernemen altijd ook risico nemen. Dus als je er zelf in gelooft, kan je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Foto 1 door Polina Tankilevitch via Pexels.com.

Foto 2 door Al Ameen Saddiq via Pexels.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.