Vrouwelijke ondernemers houden het langer vol en gaan minder snel failliet. Mannen kunnen hier veel van leren.
Kredietbureau Graydon onderzocht 1.400 faillissementen en adviseert mannen om goed te kijken naar hun vrouwelijke collega’s. Mannen denken namelijk te veel in clichés en zijn erg gericht op status. Opvattingen als ‘wie niet snel groeit, telt niet mee’ en een sterke voorliefde voor dure panden en auto’s kosten veel mannelijke ondernemers de kop. Vrouwen pakken het veel verstandiger aan. Ze zijn veel zuiniger, minder gericht op groei en veel stabieler. Vrouwen willen vooral een prettige invulling van hun arbeidsleven. Een hoog inkomen en status zijn voor hen niet zo belangrijk als voor de meeste mannen. Het beeld van de betere vrouwelijke prestaties is nog lang niet overal doorgedrongen. Vooral banken hebben nog veel last van vooroordelen over vrouwen en geven minder snel een krediet. Verder zou een vrouw in een ‘mannelijke’ sector als de bouw weinig vertrouwen genieten bij potentiële klanten.
- www.zibb.nl