Uitstelgedrag: iets om trots op te zijn?

door: Lorraine Simoons, www.so-organized.nl.

Zeven manieren om uitstellen te voorkomen, zodat je beter met je focus op het pad blijft dat leidt naar je uiteindelijke doel in je werk: meer verdienen, waardoor je een fijner leven kunt leiden.

•1.       Om iets te bereiken, wat dan ook, heb je een doel nodig en een methode om er te komen. Maar – misschien wel het allerbelangrijkste – het doorzettingsvermogen om je doel daadwerkelijk te bereiken. En daar schort het nog wel eens aan . Zelfs de beste onder ons, maken zich schuldig aan een merkwaardig hardnekkige eigenschap: uitstellen. Oh, wat ben ik daar goed in. Vooral als ik ergens heel erg tegenop zie, zoals nu met het veranderen van de koers van mijn bedrijf. Dit gedrag moet je zien te voorkomen of in elk geval zien te herkennen. Hoe herken je uitstel gedrag? Heel simpel: je bent nu met iets bezig dat morgen ook kan en wat je vandaag zou doen, daar ben je dus niet mee bezig, maar het knaagt wel aan. Je weet dus wel wat je zou moeten doen. Herkenbaar?  Herkenning is de eerste stap.

•2.       Niemand kan de hele dag super geconcentreerd werken. Je hebt altijd een dip moment en een energiek moment. Zie je nu erg tegen iets op, kies dan je beste moment van de dag en werk dan aan je grootste of moeilijkste klus van die dag. Je zult zien dat zodra je die af hebt, de overige werkzaamheden een fluitje van een cent zijn, die je dan ook op de momenten kunt doen dat je in een dipje zit.

•3.       Als je doel te groot is om in een keer te overzien, laat staan te halen, versnipper je bezigheden dan. Maak van een groot project, een heleboel kleine stappen. Zo is het geheel niet zo overweldigend, en is het ook makkelijker om in te plannen.  Zet er wel deadlines bij, zodat je een stok achter de deur hebt, ook al is het maar een klein stapje. Dus: mijn doel voor DEZE week is… en hou je eraan.

•4.       Uitstellen heeft zeker ook te maken met afgeleid worden. Als je in een werkflow wilt komen, moet je zorgen dat er niets is dat die flow kan onderbreken. Dus geen email, telefoon, mobiel of googlen naar een tropische vakantiebestemming. Dat komt later. Eerst die ene stap van dat project, dat einddoel afronden in de tijd die je jezelf ervoor hebt gegeven. Je zult een zeer voldaan gevoel hebben zodra die stap is afgerond.

•5.       Zorg dat je in een opgeruimde omgeving werkt met een leeg bureau. Dus zonder allerlei rondslingerende briefjes, geen stapels te archiveren papier, of erger uit te zoeken papier en rommel om je heen. Zorg dat je een goede bureaustoel hebt, de juiste werkhouding, voldoende licht en frisse lucht. Vervolgens zorg je dat je alle het nodige materiaal om je heen hebt om de door jou uitgekozen stap van je project te kunnen uitvoeren zonder onderbrekingen. En begin.

•6.       Lukt het je nog niet om je aandacht erbij te houden en betrap je jezelf erop dat je maar aan het uitstellen bent en aan het treuzelen, roep hulp in. Vraag iemand die je vertrouwt en/of met kennis van zaken om een schop onder je … te geven als je weer aan het uitstellen bent.

•7.       Wacht je nog steeds op het juiste moment? Dan kun je lang wachten. Het perfecte moment komt nooit. Er is altijd wel iets dat ook gedaan moet worden of dat je liever doet of dat er tussen komt. Wacht niet op het juiste moment, begin gewoon met je taak te doen. Streven naar perfectie is vragen om moeilijkheden. Perfectie is namelijk een van de grootste redenen van uitstelgedrag. Het moet perfect zijn want anders kan ik niet…  Nee, het hoeft niet perfect te zijn. Je zult zien dat als de situatie voor zeg 80% oké is, dat je gewoon kunt beginnen en dat als je doorzet, je vanzelf in die flow komt. En welke voldoening je naderhand dan voelt!

Wacht niet langer, doe het nu en geef niet op.

 

Lorraine Simoons
Professional Organizer en Efficiency Expert

www.so-organized.nl

so-organized.typepad.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.