door: Vivienne Westerhoud
Starten met een eigen bedrijf in het nieuwe jaar?
Droom jij al jaren van starten met een eigen bedrijf? Maar begin je er steeds niet aan? Het is niet moeilijk om te starten met ondernemen. Als je een goed idee hebt is januari een goed moment om te starten. Waar moet je eigenlijk allemaal aan denken als je een eigen bedrijf wilt starten? Jouw product of dienst moet kloppen en jouw verhaal daarover ook. En dan zijn er natuurlijk praktische zaken om je eigen bedrijf vorm te geven. Welke materialen heb je nodig? Zoek je hulp bij investeren? En wat moet je weten over administratie en belastingen? Hieronder vind je in het kort waar je aan kunt denken.
Starten met een eigen bedrijf en flexibel werken
Het verlangen van een eigen zaak starten begint vaak met een goed idee. Veel moeders willen ondernemen omdat ze dan hun tijd flexibeler in kunnen delen. Het is een feit dat klanten veel flexibeler zijn met jouw werktijden dan een werkgever. Als je niet wilt zeggen dat je om drie uur op het schoolplein wilt staan, kun je altijd aangeven dat je een meeting hebt of bij een andere klant op bezoek bent. Ondernemen geeft jou de ruimte je werkdagen flexibel in te delen.
Maar natuurlijk moet je ook een goed idee hebben. Ook al ga je een dienst aanbieden die al bestaat of begin je een winkel met producten die anderen al verkopen. Het verhaal dat jij erbij vertelt is belangrijk om klanten aan je te binden. Maak het persoonlijk en verzin een mooie invalshoek, zodat je de aandacht kunt trekken van klanten die precies bij jou passen.
———————————————————
LEES OOK: Tips-voor-ondernemende-moeders-werken-vanuit-huis
EN Starten-met-ondernemen-maak-een-website-die-werkt
———————————————————
Telefoon, laptop en een bureau
Als je een webwinkel begint of een kapperszaak, moet je nadenken over een collectie of materialen en een locatie. Maar als je een dienst wilt leveren of een blog wilt starten, kun je volstaan met een goede telefoon, een laptop en een eenvoudige werkplek. Begin je een blog? Zorg dan dat je een mobiele telefoon hebt, waarmee je goede kwaliteit foto’s kunt maken. Dat scheelt je de investering voor een camera. Kies ook een goede laptop waarop je snel kunt werken. Als dienstverlener, die vanuit huis werkt, zijn je computer en je telefoon de belangrijkste investeringen. Je kunt deze ook aftrekken van de belasting. Het zijn zakelijke kosten.
Administratie en belastingen
Als je begint met ondernemen, meld je je altijd eerst aan bij de Kamer van Koophandel en vraag je een btw-nummer aan bij de belastingdienst. De administratie en belastingen zijn belangrijk als je gaat ondernemen. Maar ingewikkeld is het zeker niet. Als je meer dan 1225 uren in een jaar besteedt aan je onderneming, kom je in aanmerking voor ondernemersaftrek. Omdat dat voordelig is, kun je het beste in het begin van een jaar starten met je bedrijf. Dan kom je gemakkelijker aan dit urencriterium van 1225 uur.
Een boekhouding bijhouden lijkt ook ingewikkelder dan het is. Je maakt facturen voor jouw tarief en telt daar 21% btw bij op, die de klant aan jou betaalt. Deze btw moet jij op jouw beurt afdragen aan de belastingdienst, maar je mag alle btw die je zelf betaald hebt aan investeringen of andere kosten, daar eerst vanaf trekken. Verder betaal je inkomstenbelasting over jouw inkomen. Als je een eenmanszaak start is jouw inkomen gelijk aan de optelsom van door jou gestuurde facturen minus alle kosten die jij voor je bedrijf maakte. Ondernemersaftrek gaat er dan ook nog eerst vanaf, voordat je inkomstenbelasting af hoeft te rekenen. Het is verstandig een boekhouder in de arm te nemen, die jouw aangiften kan doen. Zij weten als het goed is alle ins en outs. Maar voor jezelf is het goed om te weten hoe het in grote lijnen zit. Veel mensen kijken op tegen ondernemen, omdat ‘administratie’ zo vreselijk ingewikkeld klinkt. Maar dat valt reuze mee!
(Online) marketing & SEO
Om voldoende klanten te vinden is het belangrijk om zo snel mogelijk aan je naamsbekendheid te werken. Dat doe je het beste zowel online als offline. Bezoek netwerkbijeenkomsten en zorg dat je online goed gevonden wordt. Deze tips zullen je aardig op weg helpen.
1. Tastbaar weggevertjes
Het kost wel geld, maar als je daarvoor de juiste doelgroep kiest, kunnen weggevertjes je veel klanten opleveren. Ben je in de zomer op een evenement? Laat dan waterflesjes bedrukken. Deel ze uit en begin een praatje. Zoek altijd naar de problemen, die jij voor je potentiële klanten zou kunnen oplossen. En wees niet te bescheiden om jouw successen te delen.
Of kies voor een gebruiksvoorwerp waar je doelgroep langer plezier van heeft. Een handige tas, ruitenkrabber of ander voorwerp dat vaker van pas komt. Of maak een mooie agenda, waar je zelfs je doelgroep via een uitgever mee bereiken kunt. Dan hoef je het niet eens gratis weg te geven, maar laat je de gebruikers er gewoon voor betalen. En natuurlijk laat je onder andere in die agenda weten wat jij te bieden hebt als ondernemer.
2. Free publicity
Adverteren is vaak te duur, zeker als je start met ondernemen zonder een groot startkapitaal. Daarom is het zoeken van free publicity een goed idee. Zoek naar de nieuwswaarde van jouw bezigheden. Koppel het aan een probleem dat zich in de maatschappij voordoet. En laat weten dat jij er bent om mensen en organisaties te helpen! Stuur een steengoed persbericht, mét nieuwswaarde en zonder echte reclame. Reclame gaat bij redacties de prullenbak in, dus zorg ervoor dat je echt een goed verhaal hebt. Als het je lukt is dat heel goed voor je naamsbekendheid.
Online vindbaarheid voor jouw eigen zaak
Als je gaat starten met een eigen bedrijf, wil je zo snel mogelijk online gevonden worden. Je hebt een mooie website laten maken of bent zelf aan de slag gegaan met WordPress. Maar hoe word je dan ook echt gevonden door jouw toekomstige klanten? Daarin speelt content marketing en SEO schrijven een belangrijke rol.
SEO, blogs en video’s
Werk aan je SEO. Maak blogs over relevante onderwerpen en overweeg video’s op te gaan nemen. Zorg dat je waardevolle content deelt met je publiek en maak social media accounts aan voor jouw bedrijf. Links naar jouw website zijn ook belangrijk voor je vindbaarheid. Daar kan ik je mee op weg helpen. Samen met een mooie publicatie voor een doelgroep vrouwelijke ondernemers of moeders. Met het online netwerk voor vrouwelijke ondernemers Haar eigen Zaak!, help ik al bijna 15 jaar onderneemsters zichtbaar te worden op het internet.
Lidmaatschap Haar eigen Zaak!
Freelancers en zakelijke coaches kunnen onze doelgroep van 20K vrouwelijke ondernemers bereiken via het netwerk voor vrouwelijke ondernemers Haar eigen Zaak!. Kindercoaches en webwinkel eigenaren promoten hun eigen bedrijf via deze site Mamas.nl en www.mamashopt.nl, waarmee we maandelijks samen 60K moeders inspireren. Het helpt jou om je doelgroep te bereiken EN je wordt beter gevonden in de zoekmachines. Laat het me weten als je je aan wilt sluiten!
Heb je vragen of opmerkingen? Mail of bel me gerust. Ik wens je alle succes met je zaak!
Hartelijke groeten,
Vivienne Westerhoud
vivienne@westwoods.nl
06 51949755