Meer websitebezoekers, meer klanten? Begin een blog!

meer websitebezoekersBloggen? Is dat niet ontzettend 2010? Zeker niet! Bloggen kan ondernemers enorm veel opleveren. Maar hoe begin je met bloggen en waar plaats je jouw blog binnen je website? Met deze tips weet je in ieder geval waar je rekening mee moet houden voor je jouw eigen blog begint. En als je het goed doet, kun je zeker zijn van meer websitebezoekers!

De voordelen van een bedrijfsblog

  • Je site wordt regelmatig geüpdatet met relevante informatie. Dit is niet alleen fijn voor bezoekers, die nu vaker kunnen terugkeren, ook zoekmachines kunnen dit waarderen. Je komt vaker en hoger in de zoekresultaten, waardoor je meer bezoekers naar je site trekt.
  • Je presenteert jezelf als expert in jouw vakgebied. Niemand kent jouw product of dienst beter dan jijzelf. Het is goed om deze expertise te tonen. Mensen met vragen over jouw product of dienst, zullen je dankbaar zijn dat je jouw kennis deelt.
  • Andere sites kunnen je informatie goed gebruiken. Hoe interessanter je blogs zijn, hoe groter de kans dat andere sites daar naar linken. En hoe meer sites naar jou linken, hoe belangrijker jouw site wordt. Linkbuilding is nog altijd heel belangrijk om hoger in de zoekresultaten naar voren te komen en een beproefde manier om meer bezoekers op je site te krijgen.
  • Een blog biedt je de mogelijkheid om gevonden te worden op zoektermen die je normaal lastig op je site kwijt kunt. Je kunt bloggen over tijdelijke trends, of over details waar normaal geen ruimte voor is. Zo zul je bij meer zoekopdrachten in Google naar voren komen, wat meer bezoekers oplevert.

Waar komt je blog: subdomein of subfolder?

Zodra je een blog start, moet je wel weten waar je ‘m gaat plaatsen. Dat kan bijvoorbeeld op een subdomein. Als je website gehost wordt op mijnsite.nl, dan plaats je jouw blog op blog.mijnsite.nl, wat geldt als een apart domein. Voordeel hiervan is dat het gemakkelijker is op te zetten, je hoeft niets aan te passen aan je bestaande site. Ook kan het zijn dat je op je blog op een ander publiek mikt dan op je bestaande website. Het is dan handiger die twee enigszins apart te houden. Nadeel is dat een subdomein niet alle domeinwaarde overneemt van het hoofddomein. Een goede Google ranking moet het blog zelf opbouwen.

Een tweede optie is het blog plaatsen in een subfolder, bijvoorbeeld mijnsite.nl/blog. Die laatste heeft vaker de voorkeur. Het is misschien iets lastiger om technisch op te zetten, omdat je aanpassingen moet doen aan een bestaande site. Maar je blog profiteert zo wel direct van de goede naam die jouw site al gemaakt heeft bij de zoekmachines. Zo ranken de blogposts sneller en hoger dan wanneer ze op een subdomein komen. En dat betekent meer websitebezoekers voor jouw onderneming.

Kant en klare blogs met Joomla of WordPress

Indien je nog geen eigen site hebt, is het zaak een goede naam te kiezen voor je blog. Check even of deze domeinnaam vrij is. Om het gemakkelijk te maken kun je kiezen voor hosting waar de software voor een kant en klaar blog al bij zit. Je hebt bijvoorbeeld speciale WordPress hosting en Joomla hosting. Deze zijn beide standaard voorzien van alle mogelijkheden om een blog op te zetten. WordPress is daarbij verreweg het meest gebruikte CMS. Daarmee kun je standaard al blogposts maken, afbeeldingen toevoegen en categorieën maken. Zo hoef je je verder geen zorgen te maken over de mogelijkheden van je blog, die zitten allemaal al ingebouwd.

Meer websitebezoekers, starten met je blog

Als je blog eenmaal staat, begint het echte werk pas. Want bloggen is iets voor de lange termijn. Ben je bang dat je er na vijf posts wel genoeg van hebt? Begin er dan niet aan. Met deze tips haal je het meeste uit je blog en kun je rekenen op meer websitebezoekers!

  • Maak een contentkalender. Welke onderwerpen kun je het komende jaar allemaal behandelen? Bedenk artikelen, plan ze in en hou je aan deze planning. Zo heb je binnen no-time een goed gevuld blog.
  • Doe een zoekwoordanalyse, om uit te vinden waar jouw gebruikers op zoeken in Google. Door je in je blogs daarop te richten, haal je extra verkeer binnen.
  • Geen je medewerkers of collega’s een podium. Iedereen binnen jouw bedrijf heeft een eigen expertise. Daar schrijven ze vast graag een stukje over. Dat niet alleen, door diep in te gaan op iemands specialisme, laat je zien dat er veel kennis in je bedrijf zit. En het feit dat meerdere medewerkers hun kennis delen, maakt jouw bedrijf persoonlijker en benaderbaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.