Je eigen webshop beginnen? Daar hebben veel vrouwen wel aan gedacht. Het is heel makkelijk om te beginnen, maar om er echt een succes van te maken moet je wel het een en ander weten. En hard werken. Ik heb zelf korte tijd een webshop gehad en werk al jaren met andere webshops samen. Ik spreek de eigenaren regelmatig en hoor vaak waar ze tegenaan lopen. Jij wilt natuurlijk succesvol zijn. Dan moet je vooral goed gevonden worden, een eigen unieke identiteit uitstralen en geweldige service leveren.
Om te beginnen met je webshop
Goed beginnen met je webshop? Dan is het belangrijk te weten wat je wilt gaan verkopen en wie je doelgroep is. De eerste stappen die je zet als je gaat ondernemen zijn belangrijk voor de basis van succes. Ik noem ze hier in het kort en vertel er verderop in deze blog meer over.
- Bedenk welk product je wilt gaan verkopen
- Welke identiteit heeft jouw webshop?
- Breng je doelgroep goed in kaart
- Waar kun je jouw producten het beste inkopen?
- Maak een webshop die gevonden wordt in Google
- Hoe verpak jij je producten
- Welke garanties en service kun je leveren?
- Maak de ultieme rekensom: ga je geld verdienen?
Je eigen webshop beginnen? Welk product ga je verkopen?
Neem de tijd om goed na te denken over welke producten je wilt gaan verkopen. Er zijn ook webshops die maar één product verkopen en daar heel succesvol in zijn. Probeer dus niet te groot te beginnen. Want de inkoop van je producten is de grootste kostenpost van elke webshop ondernemer. Misschien maak je zelf producten? Of heb je een uniek product in gedachten. Werk daar dan eerst mee. Maak wel plannen voor uitbreiding, maar kijk uit dat je niet meteen te groot inkoopt, voordat je klanten warm hebt gemaakt.
Welke identiteit heeft jouw webshop?
Er zijn alleen al in Nederland bijna 70.000 online winkels. Je kunt je voorstellen dat je behoorlijk je best moet doen om op te vallen tussen zoveel online ondernemers. Onderzoek wat er al bestaat in jouw markt. En maak een uitgebreide beschrijving hoe jij denkt het anders of beter te doen dan de spelers in de markt. En dat gaat lang niet altijd om het kiezen van andere producten. Een beter contact met je klanten kan een belangrijke factor zijn voor succes. Of een slimmere marketing. Als mensen jou beter kennen, kopen ze bij jou. Dus maak een plan hoe je dat voor elkaar gaat krijgen. Een duidelijke identiteit is daarvoor essentieel.
LEES OOK: Starten met ondernemen: 10 belangrijke stappen
Breng je doelgroep goed in kaart
Je doelgroep zijn de mensen waarvan jij denkt dat zij jouw product zullen willen kopen. Bedenk op welke manier je hun leven kunt verbeteren door de aanschaf van dat product. Leef je in in je doelgroep en probeer deze mensen alvast te bereiken via internet. Deel verhalen en tips via social media, zodat deze mensen jou en je product al leren kennen. Als je al een grote schare fans verzameld hebt voordat je begint met je webwinkel, heb je een grote voorsprong op anderen.
Waar koop je in?
Ook als je zelf producten maakt, zul je bijna altijd producten of grondstoffen in moeten kopen. Waar moeten deze aan voldoen? Ga je voor volledig milieuvriendelijk? Of wil je de goedkoopste zijn? Wil je alleen fairtrade producten verkopen? Kies bij de inkoop van jouw voorraad heel verstandig. Waar jouw producten vandaan komen, moet passen bij de identiteit van jouw onderneming. Als je de kwaliteit hebt gekozen, kun je daarna naar prijs gaan kijken. Hoe goedkoper je in kunt kopen, hoe aantrekkelijker je kunt prijzen in je webshop. En past een lage prijs niet bij de identiteit van jouw onderneming? Dan kun je met scherpe inkoop jouw winstmarge omhoog brengen.
Maak een webshop die gevonden wordt
Natuurlijk wil je dat jouw webshop er geweldig uit ziet. Maar vergis je niet. Een mooie webshop zegt niets over de vindbaarheid. De techniek achter de webshop wel. De manier waarop jij je klanten door je webshop leidt ook. Verdiep je samen met je webbouwer daar eerst goed in. Maak een goed ontwerp en zorg dat je site aan alle technische SEO eisen voldoet. Waar moet je allemaal op letten als je een website laat bouwen? Ik schreef er een e-book over; ‘Technische SEO, eenvoudig uitgelegd: De ultieme beginners gids voor vindbaarheid in Google’. Je kunt deze HIER gratis downloaden. Naast de techniek is het ook belangrijk dat je leert schrijven voor vindbaarheid online. Dat heet SEO schrijven. Verdiep je daar goed in om je succes te vergroten!
Hoe verpak en verstuur je jouw producten?
Er zijn veel verschillende verzendverpakkingen, daarom is het handig om te weten welke verzendverpakking je het beste kan gebruiken voor je producten. Het is belangrijk dat de producten die je verstuurt helemaal veilig aankomen bij de klant. Ga eens na welke verpakking het beste past bij jouw producten. Doe een test en vergelijk prijzen. Naast de inkoop van je producten, gaan de kosten van de verpakking en de frankering van jouw winst af. Dus hoe beter je kiest, hoe meer je overhoudt. Let bij jouw keuze ook op of het past bij de identiteit van jouw bedrijf. Is dat duurzaam, luxe of hip? Je verpakking moet daarbij aansluiten. Ga ook goed na welke manier van verzenden het beste past bij jouw zaak. Op de elektrische fiets? Of zijn DHL en PostNL jouw favoriet?
Welke garanties en service kun je leveren?
Welke garanties kun je geven? Ga je voor niet goed, geld terug? Mail je jouw klant na de bestelling of alles goed is aangekomen? Zijn jouw klanten tevreden? In Nederland hebben klanten volgens de wet 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd moeten klanten een bestelling zonder opgaaf van reden terug kunnen sturen. Of zij zelf die verzendkosten betalen is aan jou. Denk goed na wat belangrijk is voor jou als je online winkelt. Zorg dat je iDeal gebruikt in je webshop en sluit je aan bij een webwinkel keurmerk. Dat geeft klanten een vertrouwd gevoel. Verzamel ook reacties van tevreden klanten en deel ze op je website.
Neem het besluit om te starten pas na deze rekensom
Je wilt een online babywinkel starten, een catering opzetten of bijzondere producten importeren uit verre landen. Het maakt niet uit welk product je wilt verkopen. Deze stap moet elke ondernemer nemen, voordat zij start. Als je alles goed in kaart hebt gebracht, is het tijd om te gaan rekenen. Welke kosten moet je maken om te starten? Hoeveel verdien je als je één product verkoopt. En hoeveel verkopen heb je nodig om de opstartkosten terug te verdienen? Zoals website laten bouwen en aansluiten bij een keurmerk.
Probeer in te schatten hoe makkelijk of moeilijk dat zal zijn. Reken ook alle kosten mee, die je moet maken om het product bij jouw klant te krijgen, zoals inkoop, opslag, verpakkingen en verzendkosten. En ben je dan nog steeds positief? Kun je jouw doelgroep goed bereiken? En heb je echt iets bijzonders te bieden? Dan is het tijd om naar de Kamer van Koophandel te gaan om je bedrijf in te schrijven. Veel plezier en succes!