Diensten verkopen via je website
Wil je verschillende diensten via je website aanbieden, dan kan dat een flinke uitdaging zijn. Hoe zorg je dat je potentiële klanten weten welke diensten je aanbiedt en waarom ze juist bij jou moeten zijn? Je diensten verkopen via je website vraagt aandacht, want het levert je veel op. Als je een webshop hebt, verkoop je producten die je meestal vrij gemakkelijk kunt beschrijven. Wanneer je onze tips voor de beste productenpagina’s volgt, lok je je klanten zonder veel moeite naar je online kassa. Bij diensten ligt het net iets ingewikkelder. Terwijl je bij schoenen of handtassen gemakkelijk specificaties kunt zetten en verschillende typen kunt vergelijken, ligt dat net even anders als je bijvoorbeeld redactie- of adviesdiensten levert. Het is dan extra belangrijk om ervoor te zorgen dat je klanten door de bomen het bos nog zien.
- Zorg dat bezoekers je diensten perfect kunnen vinden
Wil je je potentiële klanten goed op weg helpen, dan is het belangrijk dat je nadenkt over de structuur van je website. Zo is het een goed idee om op een overzichtspagina, die je bijvoorbeeld Diensten noemt, informatie over je organisatie te zetten. Op die pagina kun je dan verwijzen naar de verschillende soorten diensten. Net als producten is het handig om je diensten niet op één hoop te gooien maar ze in categorieën in te delen. Bijvoorbeeld financieel advies voor particulieren, financieel advies voor bedrijven en juridisch advies. Daaronder zet je dan de specifieke diensten. Bij financieel advies voor particulieren kunnen dat bijvoorbeeld zijn: belastingadvies, hypotheekadvies enzovoort. Als je coach of behandelaar bent, kun je kiezen voor de verschillende problemen die je op kunt lossen voor je clienten.
- Maak je bezoekers (en Google) duidelijk welke diensten je aanbiedt
Heb je wel eens onderzocht op welke trefwoorden klanten jouw website vinden? Wanneer je daar een goed beeld van hebt, kun je de teksten op je website daarop aanpassen. Het kan je ook helpen bij het bedenken van categorieën (zie de vorige alinea). Hoe kom je achter de ideale trefwoorden? Vraag je klanten eens hoe ze op jouw website terecht zijn gekomen. Of schakel een SEO tool in om meer informatie te vergaren.
- Leg uit wat jouw diensten bijzonder maakt
Veel organisaties praten graag over zichzelf of ze gebruiken woorden als ‘uniek’ maar vergeten erbij te vertellen waarom hun diensten zo uniek zijn. Laat met concrete voorbeelden zien waarom klanten voor jouw diensten en jouw aanpak moeten kiezen. Bijvoorbeeld dat je een gratis oriëntatiegesprek aanbiedt, dat je binnen een maand altijd een keer komt controleren of je schilderwerk in orde is of dat je altijd onafhankelijke adviezen geeft. En geef vooral voorbeelden van mensen die je al geholpen hebt. Ervaringen van anderen geven ‘social proof’ over jouw kwaliteit en dat werkt altijd goed.
- Laat de vervolgstappen zien
Je bezoeker wil wel eens kennis met je maken. Hoe komt hij met je in contact? Laat duidelijk weten wat je van je bezoeker verwacht, bijvoorbeeld dat hij een contactformulier invult, en wat er daarna gebeurt, bijvoorbeeld dat je binnen 24 uur contact opneemt.
Wil je eindelijk eens meer werk maken van je website? Bekijk dan een voordelige, snelle en veilige omgeving om je website te hosten. Wil je meer zichtbaarhied voor jouw werk? Zodat je online klanten kunt werven? Wordt dan lid van Haar eigen Zaak! of adverteer op Mamas.nl om moeders te bereiken.
Dit artikel kwam tot stand door een samenwerking met Argeweb, specialisten op het gebied van hosting en vindbaarheid.