door Carina Verhulst, het startersplein.nl.
Ongeveer een jaar geleden kwam ik in contact met Frank van de Velden, directeur van een goed renderende onderneming die koelaggregaten over de hele wereld verkoopt. Door een toenemende vraag ontstond een grote druk op de organisatie om tijdig te leveren en kwalitatief goed te blijven. Dit leidde tot de nodige afstemmingsproblemen.
De organisatie is in twee jaar tijd fors gegroeid: van zon 20 medewerkers naar nu bijna 60. Tot vorig jaar stuurde Frank alles zelf aan: hij deed de acquisitie, stuurde de inkoper aan, vertelde de medewerkers in de productie wat er moest gebeuren en wanneer het klaar moest zijn en zorgde voor de after sales. Tussendoor hield hij contact met alle medewerkers: hij kende ze bij naam, wist precies met wie ze getrouwd waren, hoeveel kinderen ze hadden en wiens moeder een gebroken heup had
. Al die feitjes wist hij trouwens ook van zijn klanten. Dat maakte hem tot een bijzonder gezien persoon in zijn bedrijf en bij zijn klanten. Groeitraject voor ondernemer en onderneming
Maar met de groei van de organisatie lukte het Frank niet meer alles zelf in de hand te houden; er begonnen foutjes in de processen te sluipen, de kwaliteit liep terug en de levertijden werden niet altijd gehaald. De mensen begonnen ook te mopperen, de sfeer verslechterde terwijl die altijd zo goed was geweest. En intussen kwamen ook de eerste klachten van gewaardeerde klanten binnen. Frank had het gevoel dat zijn mooie bedrijf hem door de vingers dreigde te glippen. Tijdens ons eerste gesprek waarin ik hem een heleboel lastige vragen stelde, realiseerde Frank zich dat er iets moest gebeuren. Zowel voor zichzelf als zijn onderneming.
In krap een jaar tijd hebben we een intensief traject doorlopen. Met behulp van een aantal persoonlijke gesprekken met Frank en onze methodiek is er veel veranderd in Franks aanpak en dus ook in zijn bedrijf.
Maar met de groei van de organisatie lukte het Frank niet meer alles zelf in de hand te houden; er begonnen foutjes in de processen te sluipen, de kwaliteit liep terug en de levertijden werden niet altijd gehaald. De mensen begonnen ook te mopperen, de sfeer verslechterde terwijl die altijd zo goed was geweest. En intussen kwamen ook de eerste klachten van gewaardeerde klanten binnen. Frank had het gevoel dat zijn mooie bedrijf hem door de vingers dreigde te glippen. Tijdens ons eerste gesprek waarin ik hem een heleboel lastige vragen stelde, realiseerde Frank zich dat er iets moest gebeuren. Zowel voor zichzelf als zijn onderneming.
In krap een jaar tijd hebben we een intensief traject doorlopen. Met behulp van een aantal persoonlijke gesprekken met Frank en onze methodiek is er veel veranderd in Franks aanpak en dus ook in zijn bedrijf.
Resultaat
Nu, een jaar nadat ik Frank voor het eerst ontmoette, is hij weer helemaal gelukkig in zijn rol als ondernemer. Hij kan de dingen doen waar hij goed in is en die hij graag doet. Zijn organisatie loopt gesmeerd en de medewerkers zijn trots.
En Frank vindt weer tijd om aandacht aan zijn mensen te besteden. Afgelopen week was hij met veel plezier op kraamvisite bij een medewerkster die net bevallen is van een kerngezonde zoon en de moeder met de gebroken heup kreeg een bloemetje!