De Kunst van het Genieten

door Astrid van Hest en Carina Verhulst.

Vakantietijd: komkommertijd. De meeste ondernemers kennen niet de luxe van twee maanden vakantie en in juli en augustus draait Nederland toch echt op halve kracht. En kent u dan ook dat gevoel: ‘was het maar weer september dan kan ik weer echt aan het werk?’ De vakantiemaanden kunnen voor de ondernemer ook heel inspirerend en zinvol zijn. Hier volgen enkele tips die wij zelf gebruiken. Zodat wij ook in deze periode de Kunst van het Genieten blijven beoefenen.
Opruimen
Begin de eerste de beste lege dag in de agenda met het wegwerken van achterstanden en opruimen van kasten, laden en bureaus. Plan zonodig nog enkele dagen om dit karwei af te maken. Ga systematisch te werk. Gooi alles wat u het laatste jaar niet meer gebruikt hebt, weg. Maak een stapel van alles waarover u twijfelt. Een half jaar later bekijkt u opnieuw deze stapel en alles wat dan niet gebruikt is, gaat ook in de kliko of bij het oud papier.
U zult er versteld van staan: het geeft niet alleen een opgeruimd kantoor maar ook een opgeruimd hoofd. De aandacht die daardoor vrij komt, kunt u gebruiken om de volgende tips met nog meer plezier uit te voeren. 

Nieuwe producten en diensten
Het overkomt mij regelmatig dat ik op de meest verrassende momenten een idee krijg over een nieuw product of dienst. Een klein notitieboekje heb ik altijd bij me om mijn creatieve momenten vast te houden voor een later tijdstip. De vakantietijd is het moment dat ik de tijd en ruimte neem om mijn ideeën verder uit te werken. Kies één of twee ideeën uit die het meest uw aandacht trekken en ga daarmee aan de slag. Bepaal wat u wilt gaan doen, voor welke klant(groepen), wanneer u er mee de markt op wilt en alles wat verder nodig is om uw idee om te zetten in een kant en klaar product of dienst. Plan vervolgens in uw agenda elke stap die u wilt gaan zetten om uw product of dienst ook daadwerkelijk tot stand te brengen en bij uw klanten onder de aandacht te brengen.

Netwerken
Netwerken is vooral een kwestie van geven. Volop geven leidt bijna vanzelfsprekend tot ‘krijgen’, zodat ‘nemen’ niet aan de orde is voor succesvolle netwerkers. De zomerperiode is een prima tijd om een aantal lunchafspraken te plannen met mensen uit mijn ‘netwerkmapje’. Structureel aandacht besteden aan het selectief leggen en onderhouden van zakelijke contacten kan tot een krachtig netwerk leiden. Selectief zijn met contacten betekent: je realiseren wie voor jou commercieel interessant zijn in het kader van je ondernemersdoelstellingen.
Volgens Karen Romme, schrijfster van Calimeromarketing, kan je onderscheid maken in directe en indirecte doelgroepen. Directe doelgroepen zijn contacten die interessant zijn op korte termijn. Indirecte doelgroepen zijn mensen die op langer termijn wat voor je kunnen betekenen of interessant zijn voor iemand anders uit je netwerk. Door het in contact brengen van mensen met elkaar bouw je goodwill en een ambassadeursnetwerk op. Voor de kleine zelfstandige is dit boek zeker een aanrader. Met een verfrissende kijk op het klein ondernemerschap geeft zij bruikbare tips om succesvol te zijn.
Tijdens mijn lunchafspraken creëer ik een moment om mijn nieuwe producten en diensten te toetsen bij mijn gesprekspartners. Op deze wijze krijg ik direct feedback op mijn ideeën en weer input om verder te gaan.

Genieten
Het is nu 35° in de schaduw en vandaag heb ik weer zo’n inspirerende dag achter de rug. Mijn kantoor is aan kant, een prima gesprek gehad met een nieuwe prospect en bezig geweest om een idee uit te werken voor een programma tijdens een beurs in het najaar. De hitte deert me niet als ik zo bezig ben en de komende maand augustus ga ik nog een aantal van zulke dagen meemaken. Maak gerust gebruik van onze tips en laat ons weten als het u goed bevalt. Geniet van het mooie weer, de vakantieperiode en het ondernemerschap!

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.