4 sleutels voor voldoende omzet in tijden van recessie

door: Peggy Porsius-Saman, www.thuiscarrierecoach.com.
Tegenwoordig is het niet makkelijk om voldoende inkomsten te genereren voor je bedrijf. En dat knaagt nogal aan je gemoedsrust. Je wil namelijk voldoende inkomsten hebben voor je eigen onafhankelijkheid en je wil kunnen zorgen voor je familie en andere geliefden. En dit te kort aan omzet uit zich soms ook jammer genoeg in negatief gedrag en negatieve gedachten:

‘Ik ben mislukt als zelfstandige’

‘Ik kan niet voor mijn gezin zorgen’

‘Ik ben niet goed in wat ik doe, want niemand neemt mijn diensten af’.

En misschien sta je op het punt de handdoek in de ring te gooien.

En zo zijn er waarschijnlijk nog meer uitingen van frustraties mogelijk. Welke kan jezelf toevoegen en welke speelt bij jou als jij op dit moment niet voldoende inkomsten hebt?

Door de weerbarstige economie ben je niet de enige die nu opdrachten bij elkaar probeert te sprokkelen. Het is een periode waarin we allemaal voorzichtiger omgaan met geld. En dat is duidelijk te merken.

Toch is er een aantal bedrijven die aardig hun hoofd boven water weet te houden. Fastfoodketens zoals McDonalds en Burger King ontspringen de dans. In tijden van recessie grijpen mensen naar goedkopere manieren van buiten de deur eten. Dat betekent verlies voor kleine cafés en restaurants en soms ook faillissement.

Maar hoe kan het zijn dat sommige kleine bedrijven, weliswaar  minder inkomsten hebben dan voorheen, maar toch voldoende omzet draaien.

  1. Vanaf het prille begin hebben deze bedrijven voldoende aandacht besteed aan hun marketing en doen ze dat nog steeds. Wat er vaak gebeurt bij kleine zelfstandigen is onvoldoende tijd vrij maken voor de marketing. Ze doen hun promoties en zodra er een opdracht is, verliest de marketing de aandacht van de zelfstandige professional. Een veel genoemd argument is dat naast het werken met een klant er onvoldoende tijd overblijft voor de marketing. Wat er mist is een goedwerkend marketingsysteem, die nauw aansluit bij het schema van de professional.
  2. Door de routinematige marketing hebben goed draaiende bedrijven voldoende naamsbekendheid gekregen binnen hun doelgroep om zonder actieve benadering klanten te krijgen. Soms krijg je klanten die in eerste instantie geen interesse hadden, maar zijn zij na een paar jaar klaar om zaken met je te doen. Als je van hun radar bent verdwenen, door een middelmatige marketing, stappen ze over naar de concurrent.
  3. Door de inzet van voldoende marketing instrumenten komen deze bedrijven op verschillende manieren onder de aandacht van hun doelgroep. Ten eerste weten zij heel goed wie hun doelgroep is en waar zij ze kunnen vinden. Ten tweede weten ze ook welke marketinginstrumenten aanslaan bij hun doelgroep.
  4. Succesvolle bedrijven in tijden van recessie zijn bijna nooit als een kip zonder kop begonnen (tenzij je een product of dienstverlening hebt die op dit moment ‘hot’ is en waar iedereen om zit te schreeuwen). De meeste bedrijven zijn gestart met een plan, een bedrijfsplan of een marketingplan. Zij schakelen en passen dit aan als onderdelen van het plan niet werken.

Als zelfstandige dienstverlener ben je misschien geneigd te zeggen:  ‘Ja, maar iets grotere bedrijven kunnen taken uitbesteden en ik niet.’
‘Zo’n plan is toch alleen maar handig voor de bank’.

Niet helemaal. Als je een betere planning maakt ( en dat start met een plan) weet je wat je moet doen en kun je op basis van een goede analyse meer doen en eventueel bepaalde taken uit besteden. Tenslotte staat de markt bewerken gelijk aan meer klanten. Dus hoe ga jij ruimte scheppen om meer klanten te werven?

Peggy Porsius-Saman is career- en businesscoach voor professionals. Voor hogere prestaties en productiviteit, meer voldoening en sneller resultaat: www.thuiscarrierecoach.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.