Instagram moeders en hun kids
Op Instagram vind je naast @mamasnl en andere online magazines ook veel moeders die zelf aan de weg timmeren. Zij delen mooie foto’s van hun kinderen. En zij verstaan de kunst om hun kinderen hip aan te kleden. Volgens de laatste mode, in de meest bijzondere outfits. Het liefst van stijlvolle merken. Op Instagram doen deze plaatjes het altijd goed.
Mama’s kun je sinds kort ook vinden op Instagram @mamasnl. Volg je ons al?
Insta Mommy’s
Instagram Mommy’s worden ze genoemd en er zijn veel leuke voorbeelden, zoals @EliseJoanne_nl en @Kim Jacobs. En nog veel meer mamas die mooie foto’s maken van peuters helemaal in hippe kleding met een rugzak die perfect bij de outfit past. Deze moeders weten wat stylen is.
@Lotje_Lotshots kan er ook wat van. Zij is fotografe en heeft bijna zesduizend volgers. Ze laat niet alleen zichzelf -met een dikke zwangere buik- zien, maar vooral haar dochter June. Het zijn duidelijk niet zomaar foto’s, want de kleuren van de beelden zijn op elkaar afgestemd. De Instagram Feed is herkenbaar en heeft een duidelijk thema. Zoals het hoort. Als je scoren wilt.
Paar uur per dag bezig met foto’s voor Insta
Nu lijken het spontaan gemaakte kiekjes, maar zo werkt het niet. Sommige moeders zijn een paar uur per dag bezig met die foto’s. Het begint met de kledingkeuze, kind aankleden, poses bedenken en beelden maken. Dan moet er nog een keuze worden gemaakt uit de vele foto’s. Ofwel met mamma erbij met die leuke handtas, of alleen op de kiek als peuter met dat kekke outfitje aan? En er dan nog een juiste tekst met hashtags bij plaatsen. Vervolgens gaan de beelden de wereld in. En dat vindt niet iedereen een goede zaak.
Mama’s kun je sinds kort ook vinden op Instagram @mamasnl. Volg je ons al?
Kritiek en positieve reacties
Er is vooral kritiek op bekende Nederlanders die hun kind meenemen in hun businessmodel. Denk aan mode-onderneemster Josh V. met dochter Alexis, Sanny van Sanny zoekt geluk met haar kroost (85,4.00 volgers!) of Arie Boomsma met zijn kids.
Tegenover de kritiek wordt er ook positief op gereageerd. Veel mensen vinden het gewoon bij de tijd horen en zien graag de nieuwste kinderoutfits voorbijkomen inclusief een kekke kinderrugzak. Dat de Instagram moeder daar haar voordeel mee doet doordat ze de rugzak van de fabrikant gratis krijgt -het is natuurlijk een stukje reclame- snapt iedereen.
Shane Kluivert van negen is zelf een Instagram account begonnen
Een uitzondering op al deze mommy accounts is Shane, de zoon van Patrick Kluivert, die op z’n negende al een kledingcontract tekende met Nike. Waarom? 395.000 volgers op Instagram! Hij is een ware influencer geworden. Die heeft op dit gebied zijn moeder niet meer nodig. Alhoewel; wie goed naar het account kijkt ziet duidelijk staan: account managed by my brother. Goed geregeld. De kleine Kluivert showt overigens niet alleen kleding en zijn voetbalkwaliteiten op Instagram. Hij heeft ook een youtube kanaal met kookfilmpjes. En dat kan hij verrassend goed! Je kan zeggen dat dit ‘kinderarbeid’ is. Maar die lijn is heel dun. Want dit kind heeft er duidelijk zelf veel zin in en gaat ook nog naar school. Je kunt je afvragen of je kinderen zo moet beïnvloeden dat zij meewerken aan een Insta account, of er zelfs eentje starten. Maar dat het van deze tijd is? Dat is wel zeker!
Wat vind jij daarvan?