Kind: Hoogbegaafd en sterk in je schoenen

Renata Hamsikova

door: Renata Hamsikova.

Veel jonge kinderen, die hoogbegaafd zijn, vervelen zich snel op school. Het is echter best lastig voor een jong kind om aan te geven waarom ze zich precies vervelen. Alleen maar roepen ‘het is saai’ kan tot ergernis leiden bij de leerkracht. Ik vertel je graag het verhaal van Peter. Hoogbegaafd en sterk in je schoenen staan? Dat gaat lang niet altijd samen.

Je bent hoogbegaafd en staat sterk in je schoenen. Of toch niet?

“Peter zit in groep 7. Hij lijkt zich bijna zijn hele schoolloopbaan te vervelen en toont weinig interesse in leren. Hij is druk tijdens de les en snel afgeleid en wordt daar voortdurend op aangesproken. Hij is aangemeld voor onderzoek omdat hij de afgelopen drie jaar ADHD zou hebben gehad. Zijn leraar meldt dat hij zelden zijn werk afmaakt, vaak dagdroomt en niet bij de les blijft. Hij loopt nu gevaar om basiskennis te missen die hij straks nodig heeft op de middelbare school.

Zijn moeder, een huisarts, gelooft niet dat hij ADHD heeft, maar denkt dat hij niet genoeg uitgedaagd wordt op school. Peter en zijn vader, een erg actief persoon, bouwen vaak ingewikkelde modellen samen en Peter is dan urenlang rustig bezig. Peter scoort 145+ op zijn IQ test, maar zijn schoolwerk is vaak ondergemiddeld. Het feit dat hij zijn schoolwerk bijna nooit afmaakt begint problematisch te worden, te meer omdat hij het werk ook thuis niet afkrijgt. Peter krijgt het label ‘onderpresteerder’ en zijn leerkracht denkt dat Peter werkstrategieën aangeleerd moet krijgen om vooruit te komen. Hoe kan Peter geholpen worden in dit proces?”


LEES OOK: Mijn kind is hoogbegaafd, wat nu?


Vroeg leren voor jezelf op te komen

Als een kind ouder wordt zal het minder afhankelijk willen zijn van zijn ouders. Daarom is het belangrijk dat kinderen al op de basisschool leren hoe ze voor zichzelf moeten opkomen. De meeste kinderen die ik ken durven niet tegen de leerkracht te zeggen dat zij zich vervelen of dat zij andere opdrachten willen. Bovendien kunnen ze niet benoemen waaróm zij zich vervelen.

Ouders die op de basisschool alles voor hun kind regelen, onderdrukken ongewild de ontwikkeling van belangrijke sociale basisvaardigheden. Dit kan leiden tot grote problemen op de middelbare school. De naïeve pogingen van hoogbegaafde kinderen om daar iets van onderwijsaanpassing te bewerkstelligen brengen hen eerder in problemen dan dat het iets oplevert. De uitspraak “dit is saai!” zal docenten al vlug irriteren. De leerling krijgt eerder meer dan ander werk. Hoogbegaafde kinderen moeten al op de basisschool leren zelfstandig en constructief te communiceren.

Wat kan ik ze leren?

·       hoe zij aan de leerkracht moeten vertellen dat de opdrachten te gemakkelijk zijn

·       hoe zij duidelijk moeten maken dat het werk saai is omdat zij de stof al beheersen

·       hoe zij moeten vragen om opdrachten die bij hun ontwikkelingsniveau passen

·       hoe zij kunnen krijgen wat zij nodig hebben

Renata Hamsikova is moeder van twee hoogbegaafde kinderen. Ze is specialist in onderwijs aan hoogbegaafden (Specialist in Gifted Education). Onder de naam IeKu Advies biedt zij begeleiding en advies voor hoogbegaafde kinderen en hun ouders. Kijk voor meer informatie op www.ieku.nl of lees hier meer artikelen van Renata. En kijk hier voor meer informatie over haar werk en contactgegevens

Dit artikel publiceerden wij al eerder in september 2010 op deze site. Nog steeds is deze informatie voor veel kinderen belangrijk om te delen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.