Als je start met ondernemen heb je een website nodig. Niet zomaar een visitekaartje online, maar eentje die echt werkt. Vaak kiezen starters voor een mooi plaatje. Maar een website die echt goed werkt is veel meer waard dan een website die heel mooi is, alleen door niemand gezien wordt. Een website die werkt is snel en overzichtelijk. Niet alleen voor jouw bezoekers, maar ook voor de zoekmachines. Jouw bezoekers zijn snelheid gewend en hebben daarom weinig geduld. Onderzoek wijst uit dat 47 procent van de internetters verwacht dat een site binnen 2 seconden geladen is. Behalve mensen van vlees en bloed, stellen ook zoekrobots hoge eisen aan jouw website. Als de pagina wel laadt, maar niet voldoende geoptimaliseerd is, kost dat kostbare plekken in de zoekresultaten. Om er zeker van te zijn dat de site van jouw bedrijf optimaal werkt, kun je aan de slag met een aantal tests. Voordat je jouw site laat bouwen, geef dan aan je webbouwer door aan welke eisen je site moet voldoen.
Hoe sneller hoe beter
Een SEO-analyse van de website begint meestal met de snelheid meten. Op het oog kan jouw website misschien vlot laden, maar achter de schermen draaien tientallen processen die de boel kunnen vertragen. Zeker voor zoekmachines telt elke milliseconde en is het handig hier wat dieper in te duiken. Ook als je jouw website niet zelf bouwt. Google heeft een online tool om je website te checken. Een andere betrouwbare website is Pingdom. Beide sites geven je een score gebaseerd op de snelheid van je site. Vervolgens adviseren ze je bijvoorbeeld om afbeeldingen te comprimeren zodat het kleinere bestanden worden die sneller laden. Of om de HTML of CSS code van je website te optimaliseren. Ook wordt er gekeken naar de snelheid van de server waar jouw website op gehost wordt. Dat is afhankelijk van je webhosting pakket. Omdat snelheid meer bezoekers betekent en meer bezoekers meer klanten, mag je zeker op goede hosting niet beknibbelen.
Check de links
Naast de snelheid van je site is het ook essentieel dat alle linkjes werken. Ook hier geldt dat dit twee functies kent. Ten eerste wil je dat niet dat een bezoeker op een linkje klikt en dan een 404-pagina te zien krijgt. Ten tweede is het linken naar andere pagina’s ook essentieel voor zoekmachines om jouw site juist te interpreteren. Op links die niet werken word je afgerekend. Met deze SEO check kun je zien hoeveel links naar jouw website verwijzen en of er broken links tussen zitten. Ook Google Search Console geeft een overzicht van welke linkjes beter kunnen en hoe je op andere punten presteert voor zoekmachines.
Bekijk jouw site door andere ogen
Dat de site er goed uitziet op jouw beeldscherm is mooi. Maar hoe zit dit bij iemand die een andere browser gebruikt? Of iemand met een heel oude computer? Of iemand die de site op een smartphone bekijkt? Er zijn veel apparaten, schermresoluties en browsers beschikbaar. Allen hebben hun eigen kenmerken en kunnen jouw website er onbedoeld anders laten uitzien. Browserstack kijkt hoe jouw site eruit ziet in tientallen verschillende situaties. Zo kun je aan de hand van screenshots kijken of er delen van jouw site niet werken op andere apparaten of in andere browsers. Tip: mocht de site in een bepaalde browser niet werken, kijk dan even in Google Analytics onder doelgroep – technologie welke browsers jouw website bezoekers gebruiken. Dit helpt je prioriteiten te stellen in het opknappen van jouw website.
Wil je het uiterste halen uit de prestaties van jouw website, dan kan een professionele developer diepgaande tests uitvoeren. Zaken als loadtesting, waarbij de site getest wordt op piekmomenten in verkeer, of het grondig analyseren van de beveiliging, kunnen leiden tot verdere verbetering. Door zelf bovenstaande testen uit te voeren, krijg je al een goed beeld welke stappen je moet ondernemen om jouw website te verbeteren. Want hoe beter de SEO en gebruiksvriendelijkheid van jouw site op orde zijn, hoe meer klanten deze je zal opleveren!