door Anne-Marijn Küthe
Wie niet binnen een uur op een mail reageert, kan tegenwoordig bezorgde telefoontjes verwachten. Voor velen is permanente bereikbaarheid een must geworden. Mensen hebben een hele waaier aan communicatiemiddelen tot hun beschikking en soms heb ik de indruk dat mensen weinig anders doen dan al hun berichten checken. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.
Altijd bereikbaar?
Zelf vind ik het vereiste van permanente bereikbaarheid een vorm van terreur. Niet buigen voor terreur luidt mijn devies. Mijn mobiele telefoon staat meer uit dan aan. Ik check mijn mails de ene dag veel vaker dan de andere. En als ik erg druk bezig ben laat ik de telefoon op voice-mail overgaan. Maar goed, ik ben al lang bezig met mijn vertaaldiensten. Ik zit nooit om werk verlegen en mijn opdrachtgevers hebben vrede met mijn mate van bereikbaarheid.
Bereikbaarheid voor startende thuiswerkers
Aan thuiswerkers die net met een activiteit beginnen raad ik aan om goed bereikbaar te zijn. Een opdrachtgever die voor het eerst belt en geen gehoor krijgt, belt door. De mogelijkheden zijn legio en je bent niet per definitie aan huis gebonden. Zo kun je je vaste telefoon doorschakelen naar je mobiele nummer. Het is ook mogelijk om één voice-mail te nemen voor beide nummers. Voor thuiswerkmoeders die vaak niet zelf de telefoon kunnen opnemen -moeders van jonge kinderen bijvoorbeeld- kan het nuttig zijn om een antwoordservice in te schakelen. Dit kan bijdragen aan een professioneel imago. Verder is goede communicatie van het grootste belang. Laat aan je opdrachtgevers weten hoe ze je het beste kunnen bereiken: per telefoon, mail of fax.
Voorbeelden en tips
Voorbeeld: ik moedig zakelijke klanten altijd aan om me per e-mail te benaderen. De reden is eenvoudig. Naast mijn zoon Thomas zijn hier overdag vaak veel kinderen over de vloer, waardoor het voeren van een zakelijk telefoongesprek niet altijd even eenvoudig is. Als het contact per e-mail verloopt is daar niets van te merken. Dat kan in mijn werk makkelijk. Prettiger voor mijn opdrachtgevers, voor mezelf. En last but not least, de kinderen die hier vertoeven!
Laat ook aan je privé-kring weten hoe en wanneer ze je het beste kunnen bereiken. Misschien heb je er moeite mee als vrienden net bellen als je de kinderen naar bed brengt, maar heb je overdag onder schooltijd wel gelegenheid om bij te praten. Wees hier helder in. En verlies nooit uit het oog dat technologie bedoeld is om je leven eenvoudiger te maken, niet ingewikkelder. Bereikbaarheid is jouw keuze. Je hebt er invloed op. Zorg dat je duidelijk bent.
Zelf hoorde ik laatst in de bioscoop een meisje iets over bereikbaarheid zeggen dat ik volledig kan beamen: ‘ik wil niet bereikbaar zijn, ik wil bereikt worden.’