Sinds ik laatst opschreef dat Rosa (bijna 13) zo’n gemakkelijke puber was, is er veel veranderd. Vanaf precies de dag erna, bleek ze al meerdere keren verwijderd uit de klas en kreeg ze cijfers van beneden de drie terug. ‘Oh, niet geleerd’ zei ze doodleuk als ik naar de reden vroeg. ‘Ik wist niet dat we een repetitie hadden’. En nadat haar mentor ons belde om te vragen of wij een land met haar bezeilen konden, kwam een serieus gesprek. ‘Ik vind school gewoon stom. Heb er helemaal geen zin in. Vind het veel te ver fietsen en daar word ik ook moe van. En dat huiswerk doe ik gewoon niet’.
En dan? Vroeg ik me af. Ik kan haar toch niet met haar haren door die school heen trekken, zes jaar lang. Ik overwoog het er gewoon bij te laten zitten. Dan maar zitten blijven of naar een andere school. ‘Als je echt niet wilt lieverd, kan ik je ook niet dwingen’ zei ik, terwijl ik kookte van woede. Ik besprak wel mijn overwegingen en ze schrok. ‘Andere school? Blijven zitten?’ Maar dat wilde ze niet! Ze wilde bij haar vriendinnen blijven. Dat had ik eerder kunnen bedenken, een mooie stok achter de deur. Sinds het gesprek helpen we haar met huiswerk en haalt ze mooie cijfers.
Toch zat het me dwars dat ze niet voor zichzelf werkte, maar eigenlijk om bij haar vriendinnen te kunnen blijven. Waar is de motivatie in dit kind, die ik vroeger zelf zo vurig voelde? ‘Ja, maar jij, mama, jij was een nerd! Het is helemaal niet cool om goed je best te doen op school!’ roept ze me na als ik daarover begin. Ik bedenk me vaak dat er massa’s jonge meisjes over de hele wereld de kans op onderwijs helemaal nooit krijgen. Maar hoe breng je dat op een goede manier aan je bevoorrechte kind? Op een vrijdagavond viel de elektriciteit uit en zaten we met z’n tweetjes bij kaarslicht op de bank. Rosa klaagde steen en been dat ze niets kon doen, geen TV, computer en een telefoon die bijna leeg was.
Dit was het moment bedacht ik me. Ik vertelde haar dat elektriciteit en straatverlichting zoals wij dat hier kennen niet overal vanzelfsprekend is. Ik vertelde haar daarna dat ook niet alle kinderen overal ter wereld naar school kunnen. Dat in Pakistan bijvoorbeeld veel meisjes niet naar school mogen. Dat ze trouwen moeten met een oudere man als ze dertien zijn. En kinderen moeten krijgen als ze zelf nog een kind zijn zo jong als jij bent. Dat ze zichzelf nooit meer uit die positie kunnen bevrijden als ze niet naar school gaan. En dat als meisjes in Pakistan, die kans wél krijgen, ze een veel betere toekomst hebben. Niet zo jong hoeven trouwen, gezonder kunnen leven, hun eigen geld verdienen en hun kinderen kunnen leren voor zichzelf op te komen. Dat doet school. Zowel Rosa als ik hadden tranen in onze ogen. ‘Maar wat kan ik..?’ vraagt ze moedeloos. ‘Rosa’ zei ik, ‘als jij naar school gaat kun jij de wereld helpen veranderen. Kun jij verschil maken. Voor meisjes in de hele wereld. Wil je dat?’ Er verschijnt een strijdlustige blik in haar ogen, ze spreidt haar armen alsof ze wil vliegen en roept: ‘jaaa! Ik ga de wereld veranderen.’
Mooi stukje.
Ik heb het filmpje gezien en was behoorlijk onder de indruk. Heb de link uiteraard doorgestuurd.
Wellicht ga ik mijn stiefpuber van 16 ook eens wat wereldwijzer maken, ook jongens kunnen niet overal naar school of hebben de kans om iets van hun leven te maken.
Wat een mooi verhaal, Vivienne. Het raakt mij diep, in mijn hart. Zowel voor onze meisjes/dochters hier, als wel voor de meisjes in Pakistan. Ik ben veel in dit soort landen geweest en heb veel gepraat met meisjes over onderwijs. Zoooo belangrijk. Ik raad iedereen aan het filmpje te kijken #changetheworld
En ik hoop mijn dochter net zo te inspireren als jij bij Rosa hebt gedaan, prachtig!
Wederom een hele mooie column die me echt raakt. Juist doordat je je zo open en kwetsbaar durft op te stellen. Zo krijg ik inspiratie voor de periode dat Goran in de pubertijd gaat komen.
Wat fijn om te horen! Liefs, Vivienne
Wat mooi om het op deze manier te benaderen. Om de motivatie en kracht om door te gaan uit het kind zelf te halen. Goed gedaan!