door: Anne-Marijn Küthe
Over het bestaan als thuiswerkmoeder heb ik al veel geschreven, gelezen, nagedacht en veel met andere thuiswerkers gesproken. De voordelen van deze optie op ‘privé-gebied’ staan buiten kijf: flexibele werktijden die het mogelijk maken om je aan te passen aan het schema van de kinderen, het feit dat je er eenvoudigweg kunt zijn (zelfs al is je aandacht niet altijd optimaal) en dat je vrijwel alles van het bestaan van je kroost meekrijgt, het is erg de moeite waard.
Hoe zit het met de zakelijke kant? Verreweg de meeste thuiswerkmama’s werken zelfstandig. In de praktijk noemen ze zich vaak freelancers: ze verrichten opdrachten voor verschillende opdrachtgevers waarbij er geen sprake is van een dienstverband. Denk aan iemand die sites ontwerpt voor bedrijven, vertalingen verricht voor advocatenkantoren of fotografiereportages verzorgt voor particulieren. Fiscaal en juridisch gezien bestaat de term ‘freelancer’ niet en zijn de meeste thuiswerkmama’s ZZPers (zelfstandigen zonder personeel).
Wie denkt dat thuiswerkmama’s het niet ver kunnen schoppen zit ernaast.
Hun belangrijkste vier troeven zijn m.i. de volgende:
- Als thuiswerkmama kun je de kosten laag houden. In het algemeen kun je het stellen zonder flitsend kantoor, zonder personeel en zonder al te veel representatiekosten. Investeringen vooral kwaliteit: naslagwerken, cursussen, goed materiaal.
- De meeste thuiswerkmoeders kiezen er heel bewust voor om te werken en om te zorgen. Dat maakt ze krachtig en gemotiveerd. De combinatie van taken maakt ze bovendien efficiënt en inventief. Relativeringsvermogen.
- Thuiswerkmama’s zijn vaak flexibel en hebben geen negen tot vijf-mentaliteit. Werk in de avonden en weekenden is dikwijls bespreekbaar, iets dat opdrachtgevers waarderen.
- Thuiswerkmama’s kiezen er vaak bewust om hun onderneming ‘klein’ te houden. Klein in de zin dat ze geen personeel inhuren, zich niet blind staren op omzetcijfers en kwaliteit veelal boven kwantiteit laten prevaleren. Klein maar fijn: als zelfstandige met een beperkte klantenkring ben je extra gemotiveerd om je opdrachtgevers tevreden te stellen. De kleinschaligheid betekent dan ook vaak persoonlijke service waarbij altijd met de klant wordt meegedacht en waarbij niet zelden iets extra’s wordt geleverd.
Mijn advies aan thuiswerkmama’s die het soms niet zien zitten is dan ook:
De volgende keer dat je een meewarige blik in de spiegel werpt als je die joggingbroek weer ziet of de volgende keer dat je ergernis voelt als je stukken lego op de grond van je werkkamer ziet liggen…bedenk dan dat je heel wat troeven in handen hebt. Je hebt iets te bieden aan je kinderen en aan je opdrachtgevers. Aan je partner en aan jezelf.
Boekentips: Handboek succesvol thuiswerken van Edith Hagenaar, van 10 tot 2 BV Arlette van Dort en Het Moederbedrijf van Wilma Hoeflaken.