door: Peggy Saman, www.thuiscarrierecoach.com.
Hoger opkomen in een organisatie is iets wat we ook wel gelijk stellen aan carrière maken. Als je net uit de schoolbanken komt, begin je vaak ergens onderaan in de organisatie en zul je je kundigheid moeten laten zien. Zo ‘bewijs’ je dat je geschikt bent voor het werk en je meer kunt dan de functie waarin je zit. Na een aantal jaar mag je meer doen en maak je promotie naar een senior functie of een andere functie intern. Als je je wederom bewijst, dan kom je nog hogerop tot je een management functie mag vervullen. Het gaat om presteren en jezelf bewijzen.
Als je carrière wilt maken, zul je toch een bepaalde ambitie moeten laten blijken. Het komt je niet aanwaaien. Promotie maak je doordat je bepaalde resultaten hebt behaald en e.e.a. hebt laten zien. Dit proces kun je echter wel versnellen of een handje helpen.
Wat kun je doen als je ambitieus bent en je wilt hogerop?
- Zoek een mentor, binnen of buiten de organisatie. Het beste is iemand te kiezen die al heel wat heeft bereikt binnen jouw vakgebied, een ouwe rot in het vak. Hij/Zij kan je de ins-en outs leren. Zij hebben ook door vallen en opstaan bereikt waar ze nu zijn. Bovendien zijn het vaak mensen met een uitgebreid netwerk. Heel handig dus! Kijk om je heen en zie wie je bewondert of wie de status heeft bereikt waar jij wilt zijn. Kijk eerst of je iets te weten kunt komen over die persoon. Uiteraard kun je ook gelijk een gesprek aangaan met diegene. Vraag goed door over haar/zijn beroep en hoe ze daar zijn gekomen. Mensen op een dergelijke positie vertellen dit graag. Leg uit wie jij bent en wat je wilt/zoekt. Vraag dan of zij bereid zijn een mentor voor jou te zijn. Maak goede afspraken over wat dit mentorschap inhoudt. Bedenk dit van te voren en kijk of je mentor hetzelfde wil.
- Word een expert op je vakgebied. Er zijn vast vakbladen of verenigingen waar je lid van kunt worden. Hou je zelf goed op de hoogte van de branche ontwikkelingen.
- Hou je projecten en je prestaties bij in een boekje. Op een later tijdstip kun je dit tot een mooi document maken voor je leidinggevende b.v. bij een functioneringsgesprek. Dit geeft aan dat je je werk serieus neemt en je ordelijk werkt.
- Krijg een goede band met je leidinggevende. Behandel hem/haar als je klant en probeer hem/haar tevreden te stellen. Zorg ervoor dat hij/zij succes heeft. Het is niet de bedoeling dat je een slijmjurk wordt, die ja en amen zegt. Als je leidinggegevende iets zegt dat niet ten goede komt aan de werkvloer/afdeling/het bedrijf kun je dit natuurlijk aangeven en hem/haar misschien wel behoeden voor een minder verstandige beslissing.
- In het leven kunnen we niet alles hebben. We zullen keuzes moeten maken in datgene dat we belangrijk vinden. Dit gaat veelal onbewust, maar in een aantal gevallen, dienen we dit een handje te helpen door bewuste keuzes te maken. Als je hogerop wilt in een bedrijf heeft dit een aantal consequenties. Veelal is dat meerdere uren maken, die ten koste gaan van je privé. Bedenk goed of je dit wilt. Er zijn maar erg weinig tot geen parttime functies mogelijk op hoger niveau, hooguit 4 dagen. Stel jezelf de vraag (of je kinderen of geen kinderen hebt) of je bereid bent hierin te investeren.
- Als je besloten hebt om te gaan voor je carrière, zul je een goed plan moeten hebben voor je privé. Wie zorgt er voor de kinderen als je er niet bent? Wie doet het huishouden? Wie kookt? Als de privé situatie niet goed is opgevangen, staat dit jouw succes in de weg. Het is fijn en goed voor jezelf en je familie om zaken goed geregeld te hebben. Als dit niet zo is, groeit er een onrust in jezelf en bij het gezin en dat heeft zijn weerslag.
- Pas op voor typische vrouwentaken, zoals het verzorgen van een kopje koffie. Het is goed om dit natuurlijk af en toe te doen, maar zorg dat er een balans komt en dat je mannelijke collega’s dit ook oppakken. ‘Vrouwentaken’ worden namelijk geassocieerd met lagere functies. Niet dat deze taken minder zijn, maar iemand in een hogere positie houdt zich met andere taken bezig. Zo is het spel. Observeer de regels, en hou je eraan.
Er is meer dat je kunt doen en waar je aan moet voldoen voor een glanzende carrière. Maar als je alvast start met de genoemde punten kom je al een heel eind.
Succes!