door: Anne-Marijn Küthe
Hoewel mijn zoon naar groep 8 gaat en zijn basisschoolloopbaan al ver gevorderd is, kan ik me de intense, eerste periode van zijn schoolcarrière nog levendig herinneren. Tranen bij het afscheid ‘s morgens, mateloze vermoeidheid aan het einde van de dag. Opeens hoorde Thomas niet meer bij de ‘grote jongens’ op het kinderdagverblijf, maar bij de ‘kleintjes’ en moest hij, in zekere zin, presteren. Die periode is me bij gebleven. Mooi, maar heftig. Voor mij als moeder was het een enorme geruststelling dat ik het volste vertrouwen had in de basisschool waar Thomas heen ging, en waar hij trouwens nog steeds naar toe gaat: de Wereldwijzer, in het Haagse Zeeheldenkwartier. Van meet af aan was ik onder de indruk van de betrokkenheid en bevlogenheid van het team. De warme sfeer sprak me meteen aan, en het feit dat de school zo duidelijk een afspiegeling vormt van de levendige en gemêleerde wijk waarin de school is gelegen. Op de Wereldwijzer wordt onderwijs geboden aan kinderen uit alle uithoeken van de wereld. Op het schoolplein spreek ik nu eens een Zwitserse moeder, dan weer een vader uit Tunesië. Tijdens het schooljaar wordt aandacht geschonken aan de Ramadan en aan Kerstmis.
Wereldwijzer
De Wereldwijzer koestert het multiculturele aspect waarvan de school is doordrongen. Terecht, want onze planeet is een global village geworden waarin de grenzen tussen binnen -en buitenland vervagen. Jong geleerd is oud gedaan. De basisschool kan worden beschouwd als oefenplaats voor de grote mensen- wereld. In dit kader is het alleen maar positief om al op jonge leeftijd vertrouwd te raken met verschillende culturen, religies en talen. Onze kinderen groeien op in een totaal andere wereld dan wij destijds. De multiculturele maatschappij biedt kansen, maar ook bedreigingen. Mogelijkheden, maar ook uitdagingen. In een wereld waarin segregatie dreigt en verschillen soms op scherp worden gezet is het des te waardevoller om kinderen tot wereldburgers te vormen.
Stichting Wijde Wereldschool
De Wereldwijzer is twee jaar geleden een intensieve samenwerking aangegaan met de stichting deWijDe Wereldschool. Initiatiefnemers van deze groep zijn Bart ten Broek, Marian van Welt en Anselma Remmers. Hun streven is om via het onderwijs bij te dragen aan een samenleving waarin mensen begrip hebben voor elkaar. Doel van hun stichting is om scholen die zich willen ontwikkelen tot WijDe Wereldschool te begeleiden. Een WijDe Wereldschool is een school met cultuurrijk en creatief onderwijs en met een leerplan vanuit mondiaal perspectief. De groep is enthousiast over de samenwerking met de Wereldwijzer. Anselma Remmers is vol lof over de vakbekwaamheid en zelfstandigheid van de leerkrachten. Toen aan Anselma werd gevraagd waarin het multiculturele karakter van de school tot uiting kwam was haar antwoord: “Het multiculturele van de school zie ik vooral in hoe alle kinderen, ouders en leraren met elkaar omgaan. Iedereen kan zijn wie hij of zij is.”
Kunnen zijn wie je bent is van groot belang, want vanuit je eigen kracht kun je medemenselijkheid tonen en verantwoordelijkheid dragen. Wie sterk in zijn schoenen staat, kan zijn eigen koers bepalen en mildheid jegens een ander betrachten. Op 17 oktober 2008 krijgt de Wereldwijzer als eerste school in Nederland het predikaat WijDe Wereldschool toegekend, in bijzijn van o.a. de Haagse wethouder Baldewsingh van Burgerschap, Deconcentratie, Leefbaarheid en Milieu. Meer weten over basisschool de Wereldwijzer? Een gesprek aanvragen om je kind in te schrijven? Surf naar www.wereldwijzer.nl
Geschreven door Anne-Marijn Küthe, lid oudergeleding MR Wereldwijzer