Klein zelfstandig ondernemerschap in Thailand

door: Astrid van Hest, www.hetstartersplein.nl.

Ik ben net terug van vakantie. Het valt niet mee om weer in het dagelijkse werkritme te komen. Ik ben nog vol van de indrukken die ik in Thailand de afgelopen drie weken heb opgedaan. En … ik voel mij uitgedaagd door de Thaise ondernemer!

Klein ondernemerschap
De afgelopen weken heb ik mijn ogen uitgekeken en mij verwonderd over de grote diversiteit aan klein ondernemerschap in Thailand. Op iedere hoek van de straat, of liever gezegd op iedere vierkante meter, ontmoet je mensen die hun producten en diensten aanbieden. Sommigen hebben een kraampje waarin hun producten liggen uitgestald, anderen leggen gewoon een kleedje op de grond. Er zijn ook mensen die op zeer creatieve wijze hun fiets of scooter hebben omgebouwd tot een klein stalletje. Er is een enorme diversiteit aan producten en diensten te koop: kleding, sieraden, motoronderdelen, tassen, Thaise massage, taxidiensten en dit alles vaak gecombineerd met eten en drinken. De Thaise ondernemer doet er alles aan om te verkopen. Welk product of dienst je maar verzint het is werkelijk overal te koop op iedere plek en voor iedere prijs.

Westerse ogen en verstand
Als je met ‘westerse ogen en verstand’ het ondernemerschap bekijkt, wordt je direct geconfronteerd met je eigen overtuigingen, (voor)oordelen en denkbeelden. Is het niet beter om je te focussen op één segment van de markt in plaats van naast de motoronderdelen ook nog eten te verkopen? Is het niet van essentieel belang dat je werkplaats, winkel of kantoor er representatief uitziet met strakke meubels en een overzichtelijke presentatie van je producten? De prijs zegt toch iets over de kwaliteit van je product of dienst, wat betekent het dan als er ten allen tijden wordt onderhandeld? Benader je een potentiële klant door hem gewoon op straat of waar dan ook direct aan te spreken? Kortom: veel ideeën en overtuigingen die ik heb over het ondernemerschap zijn in een ander daglicht komen te staan en niet meer zo vanzelfsprekend.

Vriendelijk en vasthoudend
Het meest opvallende is voor mij is de verkoopstrategie van de Thaise ondernemer. De Thaise ondernemer kiest voor een hele directe persoonlijke benadering. Hij zet al zijn persoonlijke kwaliteiten in om jou als klant te winnen. Met een vriendelijke glimlach word je op ieder willekeurig moment en plaats aangesproken met de vraag of hij je van dienst kan zijn. De Thaise ondernemer zoekt contact met je door in gesprek te gaan, vragen te stellen en werkelijke belangstelling voor je te tonen. Ze laten hierbij een grote mate van vasthoudendheid zien. Vraag je iets dat zij niet direct in huis hebben, dan wordt het geregeld via de buurman, de neef, de broer of een vriend. Als klant wordt je niet losgelaten maar, soms letterlijk, meegenomen naar diegene die je verder kan helpen. Jij als klant staat centraal in het handelen van de Thaise ondernemer.

Nieuw perspectief
Natuurlijk is het niet realistisch om het ondernemerschap in Thailand te vergelijken met het ondernemerschap in Nederland. De ervaringen van de afgelopen weken maken echter dat ik vanuit een ander perspectief naar het ondernemerschap kijk.
Ik heb waardering voor de directe persoonlijke benadering en de vasthoudendheid van de Thaise ondernemer. De Thaise ondernemer die nooit nee zegt maar direct op zoek gaat naar mogelijkheden die hij heeft in zijn omgeving en de altijd vriendelijke glimlach. Hier ligt voor mij een uitdaging: hoe ontwikkel ik een directere persoonlijke benadering die bij mij en mijn omgeving past? Hoe vasthoudend ben ik en lukt het mij om iedere dag vriendelijk te glimlachen ook tegen een potentiële klant die nee zegt of een klant die ongeduldig wordt?

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.