Zzp’er is smeerolie voor het bedrijfsleven

door: www.bizz.nl.

Een blijvertje. Smeerolie. Positief, flexibele gemotiveerden. Superlatieven schieten volgens onderzoek van de Rabobank te kort voor de belangrijke rol die de zelfstandige zonder personeel (zzp’er) speelt in het ondernemersschap. Een verklaring voor de belangrijke rol die zzp’ers spelen in de economie is de positieve startmotivatie. Kwam het zzp-schap vroeger voornamelijk voort uit een gedwongen persoonlijke situatie als onvrede over het werk, tegenwoordig gaat het vooral om de drang tot zelfontplooiing.

Smeerolie ‘Het onderzoek laat zien dat de zzp’er fungeert als smeerolie voor het bedrijfsleven door het leveren van kwantiteit in arbeid (capaciteit en flexibiliteit) en ook kwaliteit door inbreng van kennis en ervaring,’ schrijft de Rabobank. Bijna de helft van alle ondernemers in Nederland bestaat uit zzp’ers. In de bouw ligt het aandeel zelfs op 60 procent. Bijna de helft van de zzp’ers heeft meer dan 25 opdrachtgevers. Het mkb is voor veel zzp’ers als opdrachtgever van groot belang. Zeven op die tien zelfstandigen richten zich op het mkb met hun diensten. ‘Jarenlang beperkte het verschijnsel zzp’er zich tot eenmansbedrijven die niet als concurrerend werden ervaren. De mensen waren een gewaardeerde aanvulling op de reguliere bedrijven en fungeerden als een extra flexibele arbeidspool voor de kleinere en grotere aannemers,’ schrijft Cobouw. Blijvertje Rabobank verwacht dat de zzp’er een blijvertje is. Ook omdat dit ondernemerschap voorziet in de gewenste kwaliteit van werken en leven. Dat maakt zzp’ers extra gemotiveerd en versterkt de continuïteit van het bedrijf. Om het zzp-schap ruim baan te geven roept Rabobank brancheorganisaties en overheidsinstanties op om hun dienstverlening beter aan te sluiten op de behoeftes van zzp’ers.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.