Ook omzetverhoging en imagoverbetering zijn inmiddels goed mogelijk via Twitter
Twitter. U kent het wel. Die nogal verslavende netwerktechnologie waarmee u uw boodschappen in 140 tekens met de wereld kunt delen. U bent wellicht zelf fervent twitteraar. Maar kunt u er ook (direct of indirect) geld mee verdienen? Forbes geeft 21 tips.
1. Kortingsbonnen
Online lezen mensen niet, maar scannen ze. Hoe korter en directer uw boodschap, hoe succesvoller. Dell zet bijvoorbeeld links naar online kortingsbonnen in Twitter. Ook u kunt van deze tactiek gebruik maken en meteen bezoekers genereren voor uw site. Een andere manier is om ‘wachtwoorden’ te verspreiden via Twitter die klanten dan uit moeten spreken in de fysieke winkel om een korting te bemachtigen.
2. Bestellingen doorgeven
U kunt mensen niet direct iets laten kopen via Twitter maar ze wel dichterbij uw product brengen. Een koffieshop in Houston laat klanten hun bestelling doorgeven via Twitter waarna ze die af kunnen halen.
3. Virale marketing
Een websiteontwikkelaar in Londen gaf elf Macbooks en 10 iPods weg ter gelegenheid van zijn tienjarig bestaan. Deelnemers moesten hun inzending via Twitter doorgeven. De bezoekersaantallen van de site stegen met 300 procent, de verkopen met twintig procent en de site van de ontwikkelaar staat inmiddels bovenaan in de zoekresultaten van Google. Houd er wel rekening mee dat een dergelijke campagne bij uw merk moet passen.
4. ‘Persoonlijke marketing’
Online schoenwinkel Zappo laat alle werknemers actief Twitteren. Potentiële klanten kunnen hun dagelijkse wel en wee volgen en die menselijke dimensie blijkt de verkopen behoorlijk te stimuleren.
5. Klantenservice
U kunt uw klanten directe vragen laten stellen via Twitter – en die beantwoorden – en ook kunt u actief en permanent op zoek gaan naar klachten over uw bedrijf of product om die vervolgens op te lossen. Twitter heeft een speciale applicatie waarmee u een permanente zoekopdracht kunt geven.
6. Focusgroepen
Vroeger (vorig jaar) betaalden bedrijven klanten voor hun mening. Die mening verspreiden die klanten echter ook gratis via Twitter. Luister en leer. Zoek naar opmerkingen, klachten en meningen over uw merk. Houd onderlinge discussies in de gaten en kijk of u iets kunt verbeteren. U kunt ook een oproep plaatsen waarin u vraagt naar meningen en ervaringen.
7. Directe verkoop
Het Roger Smith Hotel in New York haalt via Twitter klanten binnen. Wie een kamer boekt na een Twitter referentie krijgt vervolgens tien procent korting. Dankzij enthousiaste bezoeker heeft het hotel haar omzet aanzienlijk zien stijgen. Volgens het hotel is het immers veel zinvoller dat ze aangeprijsd worden door anderen dan door zichzelf.
8. Uw concurrent bespioneren
Via Twitter kunt u uw concurrentie goed in de gaten houden en die informatie kunt u vervolgens gebruiken om zelf met een beter aanbod te komen. Vooral negatieve berichten over uw concurrent kunt u prima in uw voordeel aanwenden. Benader de ontevreden klanten liever niet direct, dat heeft vaak een negatief effect.
9. Informatie verspreiden
Eigenlijk draait het bij Twitter om informatie uitwisselen maar het kan ook prima dienen als eenrichtingsverkeer. Zo heeft Google 1,2 miljoen volgers maar volgt zelf maar 162 Twitteraars. Informatie wordt via blogs online gezet waarna de koppen verspreid worden via Twitter. CNN doet hetzelfde. En ook u kunt deze tactiek toepassen: elke keer als er een nieuw bericht op uw site verschijnt, verstuurt u een Twitter-berichtje.
10. Storingsmelding
Er kan altijd iets mis gaan, maar het gaat erom hoe u ermee omgaat. Kabelmaatschappij Comcast liet via Twitter bijvoorbeeld weten dat de storing waar klanten mee te maken hadden veroorzaakt was door blikseminslag en dat er hard gewerkt werd aan een oplossing. Een wasserette in Bartlesville liet via Twitter weten dat de bezorging vertraging op liep door een sneeuwstorm. Klanten waarderen dit.
11. Gerichte content
Ford snapt als geen ander dat de liefhebber van grote SUV’s niet zomaar overstapt op een milieuvriendelijk stadsautootje. Daarom geeft de autofabrikant Twitteraars de keuze welke informatie ze willen ontvangen en heeft ze per doelgroep een account aangemaakt. Klanten hebben immers helemaal geen behoefte aan onderwerpen waarin ze niet geïnteresseerd zijn.
12. Mobiele marketing
De slechte economie dwingt bedrijven tot creativiteit. Een beroemd voorbeeld inmiddels is Kogi, een fastfoodbus die door Los Angeles rijdt en via Twitter laat weten waar hij over een uur staat. Mensen komen niet eens meer voor de taco, maar om deel te zijn van de hype.
13. Ooggetuigeverslagen
Breng via Twitter een live verslag van een belangrijke sportwedstrijd en laat fans deelnemen aan een online discussie daarover. Succes gegarandeerd.
14. Handtekeningenacties
Het is al mogelijk petities en bezwaarschriften in te dienen via Twitter. U ontvangt een link viaTwitter waarna een virtuele petitie kan worden getekend. U kunt bijvoorbeeld pleiten voor minder regelgeving en lastendruk. Op die manier brengt u mensen samen en geeft u hen de kans hun stem te laten horen. Goed voor uw imago.
15. Leveranciersselectie
Er zijn al Twittersites die vraag en aanbod aan elkaar koppelen. Ideaal als u bijvoorbeeld een webdesigner zoekt. Ook kunt u uw eigen diensten aanbieden als u iemand tegenkomt die daar wel eens gebruik van zou kunnen maken (denk aan een toerist die uw stad bezoekt en wellicht geïnteresseerd is in een kamer in uw hotel of een etentje in uw restaurant). Houd er rekening mee dat u wellicht niet de enige bent.
16. Conflicten oplossen
Heeft u problemen met een leverancier? En wordt dit maar niet opgelost? Zoek en vindt lotgenoten via Twitter. Wedden dat het probleem in no time opgelost is?
17. Interne communicatie
Vooral handig als uw bedrijf vestigingen in meerdere plaatsen en/of landen heeft. Via Twitter kunnen medewerkers (en andere geïnteresseerden) alle nieuwtjes volgen en zelf met suggesties komen. Pas natuurlijk wel op dat er geen gevoelige informatie online gezet wordt.
18. Werving en selectie
Er zijn al recruiters die via Twitter actief naar mogelijke kandidaten zoeken. Komt er een vacature vrij, dan ontvangen ze een persoonlijk berichtje. Het gaat erom zo persoonlijk en betrokken mogelijk te zijn. Stuurt u hetzelfde, onpersoonlijke berichtje naar iedereen, dan zal het waarschijnlijk door niemand gelezen worden.
19. ‘Tweet-ups’
Organiseer speciale bijeenkomsten voor Twitteraars en geef ze dan een korting of de kans te netwerken met branchegenoten.
20. ‘Voorkennis’
Er is al software beschikbaar waarmee u de Twittercommunity kunt doorzoeken naar informatie die een goudmijn op kan leveren voor effectenhandelaren. Met de juiste informatie op het juiste moment weet u precies waar de kansen liggen.
21. Geld inzamelen
Niemand houdt ervan om rechtstreeks om geld gevraagd te worden, maar informatie en persoonlijke verhalen zijn vaak wel welkom. Laat mensen vertellen waarvoor ze dankbaar zijn en plaats daarbij een link naar een site waar ze, bijvoorbeeld, kunnen doneren aan een goed doel.