door: Josja Elhorst, www.lavietraining.nl.
Langzaam koken, langzaam management, langzaam afvallen en tegenwoordig ook Langzaam Verkopen. Al die ‘langzame’ uitspraken vliegen ons om de oren. Vul maar eens het woord ‘langzaam’ in bij Google en je hebt om precies te zijn 2.310.000 hits! Maar hoe langzaam is langzaam dan, want tijd is toch geld? Ik snap deze verwarring, dus daarom deze uitleg: Het woord ‘langzaam’ in al deze mooie termen heeft eigenlijk niets te maken met tijd, maar met aandacht.
Neem bijvoorbeeld langzaam koken (of slow cooking): wanneer je met veel aandacht (en dus tijd) eten gaat klaarmaken, wordt het pas echt lekker. Helaas heeft onze snelle maatschappij direct weer een slowcooker in de markt gegooid. Zodat het apparaat alle tijd en aandacht geeft aan het eten, terwijl jij lekker televisie kan kijken.
Langzaam Verkopen gaat ook over aandacht geven. Tegenwoordig worden we op straat belegerd door fondswervers voor Greenpeace of krantverkopers die je een “gratis” krant willen geven. We stuiven er al mompelend voorbij met “geen interesse” of “ik ben al lid” om verlost te zijn van de vraag “mag ik vragen waarom u geen interesse heeft?”. Wanneer je veilig thuis denkt te zijn, wordt je gebeld door callcentermedewerkers die ons nóg goedkopere energie willen aanbieden of anderen die je nog meer postcodeloterij-loten willen laten kopen. Of weer die fondswerver van het Wereld Natuur Fonds, “maar mevrouw, al die zielige diertjes die uitsterven dan?”.
Maar laten we eerlijk zijn: iedereen heeft hier eigenlijk een bloedhekel aan! Hoeveel mensen ‘kopen’ er op deze manier nog? Wat weten die mensen op straat of aan de telefoon nou eigenlijk over jou wensen en behoeften? Het korte antwoord hierop is: niets. Ze bieden je lukraak wat aan maar hebben geen idee wat jij wel of niet wil kopen.
De basis van Langzaam Verkopen is om erachter te komen wat een potentiële koper wél wil. Dit kan door middel van vragen stellen en (daar is die weer) aandacht geven. Langzaam dus. En dan een nieuwtje voor u: iedereen is een verkoper, ook u! Een leraar moet zichzelf verkopen aan zijn leerlingen. Een winkelbediende moet zijn producten verkopen aan zijn klanten. Een administratief medewerkers moet zijn geleverde werk verkopen aan zijn manager. Een manager moet zichzelf verkopen aan zijn medewerkers. Kortom: iedereen moet verkopen en pas wanneer we Langzaam Verkopen, kun we erachter komen hoe we onze (potentiële kopers) kunnen overtuigen.
Josja Elhorst
www.lavietraining.nl